آموزش‌ مهارت‌های زندگی

شکرگزاری, اثرات شکرگزاری

از قدرت شفابخش شکرگزاری بهره ببرید

شکرگزاری نیرویی بسیار قدرتمند است که ما می توانیم از آن برای تداوم شادمانی مان بهره ببریم، توسط آن روابطی عاشقانه ایجاد کنیم و حتی سلامتی مان را بهبود بخشیم.

بسیاری از تحقیقات علمی، برای مثال تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان معروفی چون رابرت امونس و مایکل مک کالاه حاکی از این است که افرادی که به طور هوشیارانه و دائمی شکرگزاری می کردند، از سلامتی جسمی و عاطفی بیشتری در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نمی دادند، برخوردارند. در مقایسه با گروه کنترل، افرادی که نسبت به زندگی، نقطه نظری توام با شکرگزاری دارند:

  • سطوح بالاتری از لذت و خوشحالی را تجربه می کنند.
  • نسبت به آینده خوشبین ترند.
  • کمتر بیمار می شوند.
  • به طور مرتب تری ورزش می کنند.
  • انرژی و انگیزه بیشتری دارند،‌ مصمم تر و متمرکزترند.
  • پیشرفت بیشتری در جهت دستیابی به اهداف شخصی دارند.
  • خواب بهتری دارند و با انرژی بیشتری از خواب بیدار می شوند.
  • از روابط خانوادگی بهتری برخوردارند.
  • به احتمال بیشتری به دیگران کمک و حمایت عاطفی می دهند.
  • علائم استرس کمتری در آنها وجود دارد.

اگر شما خوشحالی، لذت و انرژی بیشتری در زندگی تان می خواهید، شکرگزاری یک ویژگی اساسی است که باید در خود تقویت کنید. شکرگزاری موجب می شود قلب ما سرشار از انرژی شود که این انرژی ما را از ترس و محدودیت به سمت انبساط و عشق هدایت می کند. زمانی که ما از چیزی قدردانیم، ضمیر شخصی مان کنار می رود و می توانیم با بعد برتر وجودمان ارتباط برقرار کنیم. شکرگزاری توجه ما را به زمان حال می آورد، به تنها جایی که معجزه روی می دهد. هرچقدر این شکرگزاری و قدردانی عمیق تر و واقعی تر باشد، بیشتر می توانیم با چشم جان مان رویدادها را ببینیم و بیشتر زندگی ما در هارمونی و هماهنگی با قدرت خلاق هستی قرار می گیرد.

دفترچه شکرگزاری داشته باشید

از زمان های قدیم، فلاسفه و بزرگان ادیان ما به ما آموخته اند که شکرگزاری کلیدی است برای تجربه سطوح عمیق تری از شادمانی، سعادت و تندرستی.

یکی از طرفداران قدیمی شکرگزاری روزانه، باروخ اسپینوزا بود. در قرن هفدهم، این فیلسوف پیشنهاد داد که برای یک ماه هر روز ما از خود این سه سوال را بپرسیم:

الف – امروز چه چیزها یا چه کسانی مرا تحت تاثیر قرار دادند‌‌(برایم الهام بخش بودند)؟

ب – امروز چه چیزهایی موجب خوشحالی من شدند؟

ج – امروز چه چیزهایی برای من آرامش و آسایش فراهم آوردند؟

اسپینوزا توضیح داده است که پیدا کردن پاسخ این سوالات و توجه به آنها باعث می شود ما معنا و شادمانی بیشتری در زندگی مان داشته باشیم و تکرار این تمرین موجب تغییرات عمیق درونی در ما می شود.

همانطور که در دفتر شکرگزاری تان می نویسید،‌ سعی کنید موارد قبلی را تکرار نکنید و هر روز مورد یا موارد جدیدی را به فهرست چیزهایی که بابت شان شکرگزار هستید اضافه کنید – این باعث می شود که شما نگاه عمیق تری به زندگی داشته باشید و همه موارد کوچک و بزرگی که زندگی شما را راحت تر ساخته اند را در نظر بگیرید … مواردی مثل، ‌بیدار شدن در تختی گرم و راحت، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان،‌ تماس از طرف دوستی قدیمی، قدرت لمس کردن، دیدن، یا شنیدن، الکتریسیته، ضربان قلب تان، و … .

می توانید نوشتن در این دفتر را در برنامه پیش از خواب تان قرار دهید یا جزو اولین کارهایی قرار دهید که صبح ها بعد از بیدار شدن انجام می دهید. زمان آن آنقدر مهم نیست،‌آنچه مهم است این است که شما به طور پیوسته لحظاتی از روزتان را به تمرکز هوشیارانه بر موهبت ها و نعمت های زندگی تان اختصاص دهید. به این کار برای یک ماه متعهد بمانید. بدانید، به هرچیزی که متمرکز بمانید در زندگی تان گسترش پیدا می کند (شکر نعمت، نعمتت افزون کند). با انجام مداوم شکرگزاری برای همه چیزهای خوبی که تجربه می کنیم، ما جهان را دعوت می کنیم به اینکه بیشتر و بیشتر از آنچه مطلوب مان است به ما بدهد.

از دیپاک چوپرا – chopra.com

ترجمه از مارال شیخ زاده

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *