آموزش‌ مهارت‌های زندگی

احترام, احترام به خود, عزت نفس, حرمت نفس

راهکارهایی برای افزایش احترام دیگران به شما

شما می خواهید مورد احترام قرار بگیرید، اما نمی‌دانید که راه و روش بالا بردن احترام دیگران نسبت به شما چیست و به چه صورت است. شاید بتوانید با پاسخ دادن به این سوال شروع کنید که، وقتی درباره فردی که برایش احترام زیادی قائلید، چه ویژگی‌هایی از این فرد در ذهن‌تان تداعی می‌شود؟ چه ویژگی‌هایی او را از دیگران متمایز می‌کند؟ شاید شیوه لباس پوشیدن و طرز صحبت و راه رفتن او از اولین مواردی باشد که به ذهن‌تان می‌رسد، اما این موارد نه به خودی خود به وجود می‌آید و نه برای کسب احترام دیگران کافی است. در ادامه چند مورد از مواردی که می‌تواند به شما در این مسیر یاری کند را مطرح می‌کنیم:

 

۱. عملگرا باشید.

منتظر نباشید دیگران مسیر زندگی شما را تعیین کنند. از مهارت‌ها و دانش خود برای حل مسائل زندگی‌تان استفاده کنید. مهارت و عادت به تفکر تحلیلی را در خود پرورش دهید و از چالش های گاه به گاه نهراسید. در این چالش‌ها است که شما خود را محک می‌زنید و می‌توانید تعریف جدیدی از خود در نگاه دیگران ایجاد کنید. همچنین مهارت‌های مختلف شما در چالش‌ها تقویت می‌شوند مثل مهارتهای فردی، مهارت‌های ارتباطی و …

۲. به حرف‌تان عمل کنید.

این یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند برای شما احترام کسب کند. اگر شما به حرف و کلامی که از زبان شما جاری می‌شود احترام نگذارید، چه انتظاری دارید که دیگران برای شما و حرفتان احترام قائل شوند؟ اگر تا به حال بی‌توجه و فکر نشده تعهد می‌دادید و به حرف‌تان پایبند نبودید، از امروز رویه‌تان را عوض کنید. حرف و قولی بدهید که بتوانید رویش بمانید و وقتی قولی دادید سعی کنید حتما به آن عمل کنید.اگر با این مورد مشکل زیادی دارید، این بدین معناست که شما قول‌های زیادی می‌دهید که نمی‌توانید از عهده‌شان بر بیایید. بنابراین، کمتر بگویید، فکر شده بگویید و حرف و عمل‌تان را همراستا نگه دارید.

۳. از عذرخواهی مکرر دست بردارید.

افرادی که ناهوشیارانه و دائما در حال عذرخواهی کردن‌اند عموما زیاد مورد احترام قرار نمی‌گیرند. موقعیت و زمان به خصوصی برای عذرخواهی کردن وجود دارد. گاهی اوقات شما اشتباهی مرتکب می‌شوید که بر اطرافیان‌تان اثری منفی می‌گذارد. در این صورت از آنها عذرخواهی کنید. اما گاهی این تبدیل به عادت در شما می‌شود که بابت هر کاری که دارید می‌کنید، که حتی ضرری هم برای دیگری ندارد، از او عذرخواهی می‌کنید. اگر این عادت را دارید، بهتر است ترکش کنید. این یعنی من مسئولیت کارهایم را می‌پذیرم و با عذرخواهی پی‌درپی قصد ندارم رضایت شما را کسب کنم، بلکه از این به بعد تلاش می‌کنم مرتکب این اشتباه نشوم.

۴. زمان دیگران را به هدر ندهید.

اگر برای وقت دیگران ارزش قائل شوید، دیگران هم به وقت شما ارزش می‌نهند. این یعنی، در قرارهایتان دقیق و وقت‌شناسید، و در حین قرارها(به‌خصوص شغلی) زمان را صرف بیان حرف‌های نامرتبط و بیهوده نمی‌کنید، موجز حرف می‌زنید، و البته سرعت تصمیم‌گیری‌تان بالاست.

۵. از همین لحظه دست از بدگویی پشت سر دیگران بردارید.

این قاعده را رعایت کنید: همیشه فرض کنید فردی که درباره‌اش صحبت می‌کنید در کنار شماست. این باعث می‌شود که فکر شده‌تر صحبت کنید و کمتر حرف‌هایی بزنید که نه تنها شما را به دردسر می‌اندازند، بلکه باعث از بین رفتن احترام دیگران نسبت به شما شوند.هر فردی ویژگی‌های مطلوب و نامطلوبی دارد. این را درک کنید و با داشتن این نقطه نظر صحبت کنید. در نظر داشته باشید که با غیبت کردن درباره دیگری، شما به شکلی ناخودآگاه، در وهله اول خودتان را در چشم دیگران کوچک می‌کنید، خواه این صحبت با خواهرتان باشد یا همسرتان، حتی نگاه این افراد هم نسبت به شما تغییر خواهد کرد، چه رسد به افراد دورتر.

۶. زیاد تلاش نکنید آدم خوبی به نظر برسید.

تفاوت میان مهربانی و مهرطلبی را بشناسید. اینکه تلاش کنید همه را از خود خشنود و راضی نگه دارید شما را خیلی در زندگی به جلو پیش نمی‌برد. تاثیرپذیری زیاد، ویژگی‌ای نیست که برای شما احترام بخرد. اگر شما با همه در همه زمان‌ها خوب باشید، ممکن است برای برخی افراد حتی دورو به نظر برسید. بنابراین،  ویژگی‌های افراد خودخواه و مهرطلب را بشناسید و سعی کنید تعادل میان این دو را حفظ کنید.

۷.فرونتی را تمرین کنید.

همیشه حق با شما نیست، و شما در انجام همه کارها بهترین نیستید. هر فردی می‌تواند چیزی به شما یاد بدهد. اعتماد به نفس از قدرت انجام همه کارها به بهترین شکل نمی‌آید. اعتماد به نفس حقیقی از درک فروتنی می‌آید، اینکه هر فردی یک ویژگی و توانمندی منحصر به فرد در این دنیا دارد و من هم از این قاعده مستثنی نیستم.

۸.به یک مجموعه قواعد اخلاقی پایبند باشید.

بسیاری از مردم از این نکته به راحتی عبور می‌کنند. اما این نکته خیلی مهمی در کسب احترام و برخورداری از اصالت است. شما به چه قواعد اخلاقی پایبندید؟ آیا تا به حال نشسته‌اید با خود این موضوع را شفاف کنید؟ آیا به شکلی واضح می‌دانید که برای شما چه مرزهای اخلاقی تعریف شده و چه کارهایی را خوب یا بد می‌دانید؟ این سوالات و سوالاتی مشابه را یکبار برای خود حل و فصل کنید و هر چند سال یکبار پاسخ خود به این سوالات را بازبینی کنید. سعی کنید بدون داشتن تعصب و قضاوت دیگران براساس قواعد اخلاقی فردی خود، خودتان با درنظر گرفتن این قواعد و پایبند به آنها رفتار و عمل کنید. این به شما اصالت و یکپارچگی شخصیت می‌دهد و احترام زیادی برایتان به همراه دارد.

۹. اثرگذار باشید.

خواه بخشی از یک جامعه هستید یا یک شرکت، یک گروه دوستی یا یک تیم ورزشی، اگر تلاش کنید ارزشی به گروه و جمع‌تان بیافزایید، مورد احترام جمع قرار خواهید گرفت. اینکه به عنوان یک عضو از یک جامعه برای جامعه مان مفید باشیم یا مشکلی را حل کنیم، بدین معناست که ما ارزشی به آن جامعه افزوده‌ایم و این  احترام برای ما ایجاد می‌کند.

۱۰.الهام بخش باشید.

شما می‌توانید با صحبت کردن با دیگران درباره علایق و اهداف‌تان الهام بخش باشید. یا با انگیزه دادن و تشویق کردن دیگران به دنبال کردن رویاها و اهدافشان، و نشان دادن اینکه شما به آنها و توانمندیشان باور دارید الهام بخش و مورد احترام آنها قرار بگیرید.

۱۱. نه گفتن را یاد بگیرید.

از اینکه به درخواست یا نظر طرف مقابل‌تان هر از گاهی نه بگویید احساس گناه نکنید. شما نمی‌توانید با هر آنچه دیگران می‌گویند یا از شما می‌خواهند موافقت کنید. این نه گفتن، در جایگاه مناسب، یا مخالفت کردن با فرد یا موضوعی که دیگران عموما از مخالفت با آن می‌ترسند، اتفاقا موجب جلب احترام دیگران نسبت به شما می‌شود. با نه گفتن شما نشان می‌دهید که فکر می‌کنید، ارزیابی می‌کنید و بعد انتخاب می‌کنید و احساسی و لحظه‌ای تصمیم نمی‌گیرید.

۱۲. خودگویی‌های منفی‌تان را باور نکنید.

اگر می‌خواهید دیگران برای شما احترام قائل شوند، ابتدا خودتان باید برای خود احترام قائل شوید. این البته همیشه میسر نیست، چون همه ما روزهای بدی هم در زندگی‌مان داریم. در آن روزها، شما خودگویی‌های منفی‌تری درباره خودتان دارید. حواستان باشد که آنها را باور نکنید. نقاط قوت‌تان را به خود یادآوری کنید و از اشتباهات‌تان درس بگیرید. اعتماد به نفس از این طرز فکر حاصل می‌شود که در مسیر رسیدن به موفقیت‌های بزرگ، شکست‌ها و اشتباهات غیرقابل اجتنابند.

۱۳. ایده‌های خود را باور کنید.

اگر ایده‌ای دارید که به نظر عجیب یا خنده‌دار می‌رسد، از آن به راحتی عبور نکنید. خلاقیت خود را باور کنید و ایده‌هایتان را عملی کنید. اگر شما ایده‌های خود را جدی نگیرید، از دیگران چه انتظاری دارید که دیگران آنها را بپذیرند و جدی بگیرند. اولین نفر که شما و ایده‌هایتان را باید باور کند، و ارزشمند بشمارد، خود شمایید.

۱۴. حرف‌تان را صریح بزنید.

گاهی اوقات، در شرایطی لازم است شما عقیده‌تان را صریح و بدون سانسور ابراز کنید. افرادی که مورد احترام اکثر اطرافیان‌شان هستند، درباره موضوعات مختلف نظرات قاطعی دارند و آنها را به راحتی بیان می‌کنند. شما هم از ابراز عقیده‌تان در موقعیت‌هایی که خودتان می‌دانید ایجاد مشکل نخواهند کرد نترسید و با قاطعیت آنها را ابراز کنید.

۱۵. کمتر صحبت کنید.

گاهی اوقات بهتر است کمتر بگویید و بیشتر بشنوید.افرادی که همیشه و دائم در حال صحبت کردن‌اند، خیلی احترام دیگران را کسب نمی‌کنند. به دیگران گوش بدهید و کمتر به تعریف از خودتان، داشته‌ها و موفقیت‌هایتان بپردازید. از سکوت به نفع خودتان استفاده کنید. هر وفقه و سکوتی لازم نیست با کلام پر شود. اینکه لحظاتی مکث کنیم و حرفی که می‌خواهیم بزنیم را مزه مزه کنیم می‌تواند احترام دیگران را برای ما بیشتر کند.

۱۶. احساسات‌تان را مدیریت کنید.

واکنش‌های خودانگیخته، هیجانی و فکر نشده را در خود به حداقل برسانید – خواه اینها واکنش‌هایی ناشی از هیجانات مثبت باشند یا منفی. البته، معنایش این نیست که خودمان نباشیم و اشتیاق‌مان را سرکوب کنیم. اما به یاد داشته باشید که افراد پیشرو و مورد احترام عموم تفاوت میان پاسخ دادن و واکنش دادن را می‌دانند. و دومی عادت مفیدی نیست.

با جرح و تعدیل، از lifehack.org

مقالات مرتبط:

 ویژگیهای افراد کاریزماتیک

چگونه با افراد تحقیر کننده رفتار کنیم؟

احترام و اثرگذاری در ارتباطات

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *