آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ویدا فلاح

شیوه نامناسب ابراز اختلاف ها بین پدر و مادر چه تاثیری بر خانواده دارد؟

یکی از موضوعاتی که به خانواده آسیب میزند اختلاف شدید والدین با هم است. اختلاف والدین و شیوه ی نا مناسب و نا مطلوب ابراز اختلاف.

اختلاف برای هر زن و شوهری یا هر والد و فرزندی پیش می آید. اما شیوه ی بالغانه ی آن گفتگو کردن است و شیوه ی مخرب آن دادو فریاد است. داد و فریاد زدن، تهدید کردن، تنبیه کردن، قهر کردن های طولانی و لج بازی هایی که در خانه شروع می شود. غذا درست نکردن، خرجی ندادن و…

این شیوه ی برخورد مسائل بعدی را ایجاد می کند. در حل اختلاف خودش تولید کننده ی مشکلات بعدی و جدی تر است.

سوال: در این اختلافی که فرمودین اگر رفتار والدین اصلاح شود در رفتار بچه ها تاثیری دارد؟

بله! تاثیر دارد، تاثیراتی که در دوران کودکی با رفتارهای غلط گذاشته شده تاثیراتش را گذاشته، به تدریج آن فرزند با مشاهده ی والدینی که رفتارشان را اصلاح کردند به تدریج احساس امنیت و آرامش بیشتری پیدا می کنند ولی برای حل خاطرات منفی گذشته از والدین باید آموزش ببینند. شاید خیلی ها بگویند باید تراپی و درمان شود، من اینها را بیماری نمی دانم که بگویم درمان، من می گویم یکسری باورهای غلط در آن فرزند شکل گرفته چون در یک محیط نابسامان بوده، حالا باورها باید زیر و رو شود، شناسایی و اصلاح شود و حال آن فرزند متوجه می شود که پدر و مادر من ناآگاه بودند. ناآگاهی آنها باعث آن رفتارها بود ولی امروزه آگاهند. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد بهتر است، مسلما بهتر است. خود شما اگر شاهد دعواهای والدین با هم بودید، تصور کنید هنوز هم والدین با هم دعوا دارند، هنوز هم رفتارهایی می بینید که ناراحت می شوید ولی در حال آموزش هستید و می توانید رفتارهای غلط را تحلیل کنید. تحلیل حاکی از پذیرش این باشد که پدرو مادرم اشتباهاتی دارند اینها در کنار هم درسهایشان را می گیرند تا رشد کنند، رشد نمی کنند پس، در همان وضعیت ماندن برایشان لازم است. نه غصه می خورم، نه عصبانی می شوم، نه اعتراض دارم، چرا؟ چون تحلیلم در حال عوض شدن است! نگاهم در حال تغییر است.حتی اگر آنها عوض نشوند. حالا اگر ببینید که آنها در حال تغییر هستند، ارتباطشان احترام آمیز شده و به همدیگر کمک می کنند، محیط امن و پایداری را در زندگی ببینید خیالتان راحت می شود و می گوئید آدمهای مهم زندگیم هر دو خوشحال هستند.

ولی فرزندان شما در آینده اگر آگاهی بالایی داشته باشند حتما اگر شاهد اختلافات بدی از شما بودند می توانند در ذهنشان تحلیل کنند و به شکل زخم از گذشته حمل نکنند.

.برای اطلاعلت بیشتر به دوره سبک های ارتباطی در خانواده سالم و دوره حل تعارضات زناشویی مراجعه کنید

 

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *