آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ویدا فلاح

چگونه به سوالات فرزندمان پاسخ دهیم؟

لازم نیست دروغ بگوئید. فرزند شما می پرسد من را بیشتر دوست داری یا خواهر یا برادرم را؟ از شما سوال می پرسد، چرا برایش مهم است ؟ به دنبال چه پاسخی می گردد؟ دنبال این است که بگوید  که من را بیشتر دوست دارند. حال اگر والدین این را بگویند ممکن است برای محک  زدن صداقت، آنها را ارزیابی کند. بگوید اگر راست می گویی آن دوچرخه که قولش را داده بودی برایم بخر یا آن تبلت گران قیمت را. زیرا بعضی اوقات فرزندان اطلاعات می خواهند که از طریق این اطلاعات باج بگیرند و به خواسته شان برسند. والدین هوشمند باید بدانند این گفتگو را چگونه مدیریت کنند.

در ارتباط با فرزند صداقت خیلی مهم است! اما راست گفتن به بچه ها به معنی این نیست که همه چیز را به آنها بگوئیم یا همه ی اطلاعات در هر زمینه ایی که لازم دارند در اختیار آنها قرار دهیم. خیر!! خیلی چیزها هست که آنها نباید بدانند. در ضمن هر وقت خواستید اطلاعاتی را به فرزند بدهید ابتدا از خود بپرسید انگیزه من از دادن این اطلاعات به او چیست؟ خیلی مهم است.

به همسر ها هم این پیشنهاد را می دهم به آقا یا خانمی که موضوعی را به همسرش می خواهد بگوید درباره ی خانواده ی خودش، درباره ی گذشته ی خودش، می خواهد درباره ی موقعیتی با همسرش حرف بزند، ابتدا از خود بپرسد چرا این حرف را می خواهم بزنم؟ با گفتن این موضوع چه چیزی در من درست میشود و راحت می شوم، چه چیزی در او تغییر می کند، اگر این اطلاعات را به او منتقل کنم چه اثری در ذهن او می گذارم.

خوب است یک ارزیابی از پیامدهای آن کار داشته باشید، یک ترمز بگیرید، کاری که ما نمی کنیم.

اطلاعات و یا موضوع به ذهن ما خطور می کند هیجانی میشویم. موضوع برای ما جالب بوده فکر می کنیم برای او هم جالب است.

برای اطلاعات بیشتر به دوره اصول گفتگو و ارتباط موثر مراجعه کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *