آموزش‌ مهارت‌های زندگی

خلوت کردن, خلوت, سکوت, تنها بودن

آنچه درباره خلوت کردن با خود نمی‌دانیم

دنیای امروز ما به شدت به هم متصل کرده است.  در این دنیا، ما دائما به شبکه‌ای از افراد و گروه‌ها متصلیم. ما با داشتن گوشی‌های هوشمند، آیپد، لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی که به زودی منسوخ می‌شوند به دنیای اطراف‌مان به شدت متصلیم و بدبختانه، به این متصل بودن اعتیاد پیدا کرده‌ایم. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که ۶۷٪ از دارندگان گوشی‌های همراه، حتی در مواردی که گوشی‌شان زنگ نمی‌خورد یا پیامی نمی‌دهد هم آن را روشن و چک می‌کنند و ۲۱٪ از آنها می‌گویند که تقریبا به طور دائم به اینترنت متصلند. ما به شدت مشغول شبکه‌های اجتماعی هستیم و این زمان کمی را برای ما باقی می‌گذارد تا با خودمان تنها باشیم و خود را بشناسیم. اما باید بدانید که اختصاص دادن زمان‌هایی برای خلوت کردن با خود فواید قابل توجهی برایمان دارد.

تحقیقات علمی نشان می‌دهند که ما نیازمان به رابطه با دیگران را بیش از آنچه در واقع هست تخمین می‌زنیم و ارزش تجربیات فردی را کمتر از آنچه واقعا هست در نظر می‌گیریم.

در واقع، همه این موارد به این خلاصه می‌شود که جامعه و رسانه‌ها تنها بودن را بد جلوه می‌دهند. خلوت کردن معمولا با احساس تنهایی یا انزواطلبی اشتباه گرفته می‌شود و از آنجاییکه این دو مورد برای سلامتی مفید نیستند، ما به طور کلی تنها بودن را بد دانسته و از آن پرهیز می‌کنیم. اما تنها بودن معادل انزواطلبی یا داشتن احساس تنهایی نیست، و خلوت کردن با خود نه تنها برای ما مضر نیست، بلکه تحقیقات اخیر، حاکی از فواید آن برای ذهن و جسم است. برای مثال، یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که افرادی که از انجام فعالیت‌های منفرد پرهیز می‌کنند، فرصت داشتن تجربیات پاداش دهنده را از خود می‌گیرند.

حالا، فواید تنها بودن به واقع چیست؟ در اینجا ۵ مورد از مواردی که تنها بودن باعث غنا در زندگی ما می‌شود را بیان می‌کنیم:

۱. داشتن زمان‌هایی برای تنها بودن موجب استراحت و از نو شارژ شدن انرژی ما می‌شود

اگر شما هم مثل بسیاری از مردم باشید، شما هم  در انتهای هر روز بواسطه محرک‌ها و رویدادهای پی‌در‌پی دنیای بیرون خسته می‌شوید. ملاقات‌ها، تماس‌های تلفنی، پیامک‌ها و پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی، مهمانی‌ها و شرکت در برنامه‌های اجتماعی، همه باعث این شلوغی و آشفتگی ذهنی می‌شوند. شما پیوسته در حال دویدن از این سو به آن سو هستید و دائما سعی دارید ذهن‌تان را برای درست عمل کردن در این شرایط پراسترس آماده نگه دارید. اما بعد از مدتی، ناگزیر به استراحت نیاز پیدا خواهید کرد.

حال، تنها بودن و خلوت کردن با خود به شما اجازه و فرصت این را می‌دهد تا اعصاب‌تان را آرام کنید، خستگی در کنید و تمرکز و شفافیت ذهنی‌تان را از نو کسب کنید. خواه این تنهایی و خلوت کردن با حمام آب گرم باشد، یا مدیتیشن و یا صرفا لذت بردن از لحظات تنهایی، این کار به شما کمک می‌کند تا افکارتان را مرتب کنید و انرژی مورد نیاز برای بقیه روزتان را حفظ کنید.

۲. تنها بودن باعث افزایش خلاقیت می‌شود

سوزان کین، نویسنده کتاب سکوت، به مجله ساینتیفیک امریکن گفت،‌ تنهایی عنصر اساسی (و عمدتا نادیده گرفته شده) برای تقویت خلاقیت است. با وجودیکه انجام توفان فکری به عنوان یکی از راهکاری اساسی برای تولید ایده‌های خلاقانه معرفی می‌شود، تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که این روش کارآمدترین روش برای خلق ایده‌های خلاق نیست. افراد ممکن است در گروه‌ها معذب باشند، و نگران این باشند که دیگران چگونه ایده‌هایشان را قضاوت می‌کنند، و یا به اندازه کافی انگیزه برای تلاش و کشف ایده‌های ناب نداشته باشند.

شما به تنهایی – خواه در خانه باشید یا در یک کافه، یا حتی در خیابان و طبیعت – فضا و امکان گشودن ذهن‌تان و کشف ایده‌ها و احتمالات جدید را به طور آزادانه‌تری دارید و ایده‌های نو بیشتر به ذهن‌تان خطور خواهد کرد.

۳. شما به تنهایی بازده عملی بیشتری در کارتان دارید

در سال ۱۹۱۳، یک مهندس کشاورزی به نام مکسیمیلین رینگلمن متوجه شد که افراد، زمانی که به تنهایی کار می‌کنند انرژی و تلاش بیشتری را صرف کارشان می‌کنند تا زمانی که در گروه و با هم کار می‌کنند. این پدیده که نامش را بطالت اجتماعی نامیده اند، بارها در مطالعات و موقعیت‌های مختلف نشان داده شده است.

جالب اینجاست که حتی زمانی که فردی فکر می‌کند نهایت تلاشش را در یک گروه اعمال می‌کند، مطالعات نشان می‌دهند که چنین نیست. دلیل عمده آن از دست دادن انگیزه، نداشتن اهدافی واضح و مشخص و یا ناتوانی در هماهنگ ساختن تلاش‌های افراد گروه است. در تنها بودن شما می‌توانید انگیزه‌تان را به واسطه افکار خود بالا نگه دارید و در نهایت کار بیشتری انجام دهید.

۴. تنهایی می‌تواند صمیمیت را افزایش دهد

از بُعد مذهبی، تنهایی می‌تواند زمانی برای خلوت کردن با خدا باشد. و برای یک سوم تا یک دوم از جمعیت که افرادی درونگرا هستند، این خلوت کردن فرصتی است برای ارتباط با خود. اما مطالعات روانشناختی نشان داده‌اند که فواید تنها ماندن ورای درونگرایی و ارضای بعد معنوی وجود ماست. قطع شدن از شبکه ارتباط با دنیا، به ما فرصت فوق‌العاده‌ای می‌دهد تا به زندگی و ذهن‌مان نظم دهیم و روابط‌مان را عمیق‌تر مشاهده کنیم.

خلوت کردن به شما این فرصت را می‌دهد تا روابط‌تان را از نو ارزیابی کنید و نسبت به آنها نقطه نظرهای بهتری  پیدا کنید. همچنین با خلوت کردن، نیاز به سکوت و آرامش را ارضا می کنید. به این شکل، زمانی که شما به دنیای روابط اجتماعی باز می‌گردید، می‌توانید به نحو بهتری با اطرافیان‌تان ارتباط بر قرار کنید و علاقه بیشتری به شنیدن و دیدن آنها خواهید داشت و گفتگوی ذهنی‌تان کمتر حواس‌تان را پرت کند. به علاوه، از طریق انجام فعالیت‌های فردی،  شما می‌توانید با افراد جدید و هیجان‌انگیزی آشنا شوید که در غیر این صورت نمی‌توانستید با آنها آشنا شوید.

۵. شما ارزشمندترین موهبت را در تنهایی دارید: آزادی را

هر پدر و مادری به شما خواهد گفت که بعد از بچه دار شدن دلش برای یک چیز اگر تنگ شود،‌‌ آن آزادیش است. دانشجویان شهرستانی دانشگاه‌ها که مجبورند در خوابگاه با هم اتاقی زندگی کنند این را به خوبی می‌فهمند، اگرچه ممکن است آنها خیلی هم اتاقی شان را دوست داشته باشند، با این وجود نمی توانند صبر کنند تا زمان‌هایی هم اتاقی شان به تعطیلات برود. حتی افرادی که به تازگی با هم ازدواج می‌کنند گاهی اوقات از دور شدن از همسرشان شاد می‌شوند.

بیایید صادق باشیم، ما آزادی انجام آنچه دوست داریم انجام دهیم، در زمانی که دوست داریم انجامش دهیم و به نحوی که مایلیم انجامش دهیم را با بالا رفتن سن‌مان به تدریج از دست می‌دهیم. اینکه زمانی برای جدا شدن و با خود خلوت کردن داشته باشیم و هر کاری که مایلیم را انجام دهیم – به ما کمک می‌کند تا حالمان بهتر شود، به تعادل برگردیم و این آزادی کم شده را کمی تجربه کنیم. با این کار به خود یادآوری می‌کنیم که ما مسئول و مدیر زندگی خود هستیم و رضایت و شادمانی در نهایت از درون ما شروع می‌شود.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *