آموزش‌ مهارت‌های زندگی

احساسات منفی, افکار منفی

۸ کاری که نا آگاهانه حال ما را تحت تاثیر قرار می دهند

معاشرت با افراد منفی بین

مسئله: می دانید که اگر زمان زیادی را با فرد بیماری(با بیماری ای مسری) بگذرانید، احتمال بیمار شدن شما نیز افزایش می یابد، حال آیا می دانید که احساسات نیز مسری هستند؟ و نکته مهم تر این که احساسات منفی بسیار مسری تر از احساسات مثبت هستند. حال به راحتی متوجه می شوید که چرا معاشرت کردن با افراد منفی‌بین می تواند بر حال و روحیه شما اثر نامطلوبی بر جای بگذارد.

راه حل: بهترین راه حل، البته اجتناب از رابطه با افراد منفی‌بین به طور یکسره است، اما این همیشه مقدور نیست. اگر نمی توانید افراد منفی‌بین را از زندگی تان حذف کنید، سعی کنید سهم مثبت‌بینی خود را در آن رابطه چنان بالا ببرید که فرد منفی را تحت تاثیر خود قرار بدهید و نه برعکس.

تماشای اخبار آزاردهنده

مسئله: هربار که شما به دنبال اخبار در رسانه هایی مثل رادیو، تلویزیون یا مجلات و روزنامه ها می گردید، احتمال زیادی وجود دارد که با خبری ناگوار روبه رو شوید. هواپیماهای ناپدید شده، کشتار جمعی، تصادفات وحشتناک و انواع دیگر اخبار ناگوار و دلخراش را می توانید در خبرها ببینید یا بشنوید. و با وجود اینکه خوب است از وقایع روز دنیا مطلع باشیم، اخبار منفی متعدد به تدریج ناخودآگاه ما را کدر و انباشته می کنند و بدون آنکه بدانیم به چه علت، حال ما را بد می کنند.

راه حل: رژیم اطلاعاتی بگیرید. خود را محدود به شنیدن و دنبال کردن اخباری کنید که صرفا و به طور مستقیم به موضوعات مهم زندگی شما مرتبط هستند و نه خبرهایی غیر از آن. اگر در بازار بورس کار می کنید، خوب هر خبری که مرتبط با نوسان بورس باشد برایتان مهم خواهد بود. و اگر حقوق دان یا وکیل هستید، اخبار مرتبط با قوانین مصوب جدید یا موارد حقوقی مطرح شده در جامعه برایتان مهم هستند. سعی کنید فقط و فقط اخباری که مستقیما در شغل یا زندگی تان موثرند را دنبال کنید و باقی موارد را از اطلاعات ورودی تان حذف کنید.

دنبال کردن مردم در شبکه های اجتماعی

مسئله: در یک مطالعه اخیر که توسط دانشگاه گوتنبرگ سوئد انجام شد، محققین متوجه شدند هرچه افراد زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی سپری کنند، به احتمال بیشتری از خودشان و زندگی شان احساس نارضایتی و ناخوشنودی خواهند داشت.

راه حل: می توانید با استفاده از تکنیک های مدیریت زمان، هر روز زمان محدود و معینی را به گشت و گذار در شبکه های اجتماعی اختصاص دهید و از خود بپرسید، در ازای این زمانی که صرف دنبال کردن اخبار دوستان و آشنایان می کنم، چه رشد و پیشرفتی دارم؟ دانستن این اطلاعات چه فوایدی برای من دارد و چگونه می توانستم بهتر از زمانم استفاده ببرم.

نامنظم بودن

مسئله: میز کار شما انباشته از برگه ها و مدارک و لوازم مختلف است. داخل کمد شما پر از مخلوطی از لباس هایی است که می پوشید و نمی پوشید و همه چیز در کنار هم بدون نظمی تعریف شده قرار گرفته اند. با وجودیکه ممکن است خود شما متوجه نباشید، اما بی نظمی، بار اضافی بر روی ناخودآگاه شما می گذارد و نادانسته حال شما را بد می کند. یک دکتر روانشناس به نام شری برگ کارتر می گوید، “در ذهن ما این آشفتگی ها و به هم ریختگی ها حکم کارهای ناتمام را دارند، و دائما به ما هشدار می دهند که “هنوز کارتان تمام نشده است” و اگر دچار بی نظمی مضمن باشیم، این کارها هیچ گاه انجام داده نمی شوند. و همین باعث می شود به ناگاه، احساسات منفی از اعماق وجودمان قلیان کنند، بدون اینکه بدانیم علت شان چیست.

راه حل: برگ کارتر پیشنهاد می کند فضاهایی را به اشیایی که به طور مکرر از آنها استفاده می کنیم اختصاص دهیم و این فضاها را ترجیحا در بسته انتخاب کنیم، مثل کمدها، کابینت ها یا کشو ها. و به طور کلی، برای اینکه استرس تان را کاهش دهید و حالتان را بهتر کنید، آشفتگی را در زندگی تان کمینه سازید.

تکنولوژی زیاد قبل از خواب

مسئله: بین تلویزیون، تلفن همراه و تبلت، ما تا آخرین لحظه از زمان پیش از خواب مان را صرف مشاهده صفحه ای نورانی می کنیم. اما تحقیقات نشان داده اند که در معرض نور درخشان این دستگاه ها بودن، موجب کاهش تولید ملاتونین در بدن می شود. ملاتونین هورمونی است که در تنظیم روحیه و حال فرد موثر است که فقط در تاریکی تولید می شود.

راه حل: قانونی سفت و سخت برای خود بگذارید که حداقل 15 دقیقه قبل از خواب همه دستگاه های الکترونیکی خود را مانند تلفن همراه خاموش کنید. می توانید مجله یا کتابی قبل از خواب بخوانید و یا با همسرتان صحبت کنید. اما ذهن شما نیاز دارد از این صفحات درخشان کمی فاصله بگیرد تا استراحت کند.

دیر خوابی

مسئله: در دنیای پر سرعتی که امروزه در آن زندگی می کنیم، به راحتی می توان در تله بیشتر و بیشتر کار کردن به قیمت نخوابیدن به اندازه لازم افتاد. برطبق مطالعه ای که در مجله عصب شناسی کلینیکی و روانپزشکی منتشر شده است، آن افرادی که به طور مداوم تا دیروقت در شب بیدار می مانند با احتمالی سه برابر بیشتر از دیگران دچار افسردگی می شوند.

راه حل: عادت سر یک ساعت مشخص خوابیدن را در خود ایجاد کنید. ساعات اضافه ای که می خوابید به شما انرژی مضاعف در طول روز می دهد.

غذاهای فست فودی که می خورید

مسئله: رژیم غذایی عمده افراد هر روز رو به بدتر شدن می رود. استفاده از انبوهی از غذاهای ناسالم و اغلب سرخ شده، اثر بسیار بدی بر مغز ما می گذارد. سس مایونز، سیب زمینی سرخ شده و هر آنچه که در حجم زیادی از روغن گیاهی سرخ می شود دارای مقادیر زیادی از اومگا 6 است، که نوعی از اسید چرب پلی اشباع است که بر حال و روحیه شما اثر نامطلوبی می گذارد. تحقیقی نشان داده است رژیمی که مملو از اومگا 6 و دارای مقادیر کم اومگا 3 است موجب اختلال های جدی در فعالیت عصبی مغز می شود.

راه حل: میزان استفاده از اومگا 3 را در رژیم غذایی تان افزایش دهید. می توانید از قرص های مکمل حاوی اومگا 3 استفاده کنید و یا مواد غذایی حاوی اومگا 3 را در رژیم غذایی تان بیشتر بگنجانید. همان تحقیق بالا نشان داد که صرفا کاهش مصرف اومگا 6 و افزایش اومگا 3 در رژیم غذایی، می تواند بر روحیه فرد اثر مثبتی بگذارد.

چند وقت است که به هیچ هدفی دست نیافته اید؟

مسئله: مدتی است که برای خودتان هدفی ارزشمند نگذاشته اید؟ در عوض، خود را به جریان اتفاقات زندگی سپرده اید و اجازه داده اید این جریان شما را از یک سو به سویی دیگر بکشاند؟ بدون داشتن هیچ کنترلی بر روی مسیر اصلی زندگی تان، محکوم هستید به اینکه در تنگناها کمی ناراحت و غمگین شوید.

راه حل: شروع کنید و عادت هدف گذاری و هدفمندی را در خود احیا کنید. این بسیار انرژی بخش و لذت بخش است که خود را در حال پیشرفت به سمت هدفی ارزشمند ببینید. پس از همین حالا شروع کنید.

با جرح و تعدیل، از سایت Lifehack.org

ترجمه از مارال شیخ زاده

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *