آموزش‌ مهارت‌های زندگی

راهنمای استفاده از عبارات تاکیدی

حتما با مفهوم عبارت تاکیدی آشنا هستید، ولی آیا درباره اینکه عبارت تاکیدی چیست، چرا باید تکرارش کنیم و چه اثراتی بر ما و زندگی مان دارد، شاید اطلاعات زیادی نداشته باشید.

عبارت تاکیدی، جمله یا عبارتی است که ما به طور روزانه و مکرر با خود تکرار می کنیم تا به وسیله آن، باورهایمان را تغییر دهیم و باورهای مطلوب و سازنده را جایگزین باورهای مخرب و ناسالم کنیم. مبنای این روش، اصلی آشناست که همه ما شنیده ایم: «ما همانی هستیم که می اندیشیم». بنابراین اگر بتوانیم طرز فکر مان را درباره خود تغییر دهیم، می توانیم دنیایمان را هم متحول سازیم.
بدین منظور، ما عبارتی که مفهومش مطلوب مان است، مثل عبارت «من توانمند و موفقم» را بارها به صورت شفاهی یا مکتوب (که مکتوب آن موثرتر است) تکرار می کنیم تا ذهن ناخودآگاه ما این جمله را به عنوان واقعیت بپذیرد و باور کند. بعد از آن، هرگاه در موقعیتی قرار گرفتیم که پیشتر به دلیل نداشتن اعتماد به نفس نمی توانستیم به خوبی و با قدرت با آن روبه رو شویم، اکنون با این باور که «من توانمند و موفقم» با اعتماد به نفس بالاتر و قدرت بیشتری دست به عمل می زنیم و موفق هم می شویم. همچنین، با تکرار چنین عبارتی، توجه ما جلب موضوعات، رویدادها و فرصت هایی می شود که به توانمند بودن و موفق بودن ما کمک می کند. بنابراین به طور ناخودآگاه بیشتر خود را در موقعیت هایی که ما را اینچنین می سازند قرار می دهیم.

شاید فکر کنید که عبارت تاکیدی مخصوص سخنرانان انگیزشی است و در موثر بودن آنها شبهه داشته باشید. اما از اینرو که اثرات جالب توجهی از تکرار عبارات تاکیدی در بسیاری از موارد مشاهده شده است، پژوهش هایی علمی نیز در این زمینه انجام شده است. دانشگاه کارنگی ملون در آمریکا طی تحقیقاتی نشان داد که تکرار عبارت های تاکیدی، در خنثی کردن نتایج مخرب استرس اثر معناداری دارد. تحقیقات بیشتری در این زمینه در حال انجام شدن هستند و یکی دیگر از این تحقیقات نشان می دهد که تکرار عبارات تاکیدی در شروع ترم درسی، باعث بالا رفتن معدل دانش آموزانی که درس شان ضعیف بوده می شود. این تحقیق نشان می دهد که تکرار عبارت تاکیدی به دانش آموزان کمک می کند تا در شرایط پراسترس امتحان، به شکل بهتر و با اعتماد به نفس تری به حل مسئله بپردازند. در تحقیق دیگری که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، مشخص شد که تکرار عبارات تاکیدی در سطح عصبی هم تغییراتی در مغز فرد ایجاد می کند و همین تغییرات مغزی منجر به تغییرات رفتاری می شود.
شما تا چه حد از این ابزار قدرتمند استفاده می کنید؟ آیا عبارت های تاکیدی را یکبار و سرسری می خوانید و از آن عبور می کنید؟ یا هر روز به طور منظم عبارات تاکیدی دلخواه تان را تکرار می کنید؟ آیا تغییراتی در خودتان و زندگی تان دیده اید؟

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *