آموزش‌ مهارت‌های زندگی

عادت مدیتیشن, مدیتیشن, آرامش, آرام سازی, مراقبه

راهکارهایی برای کسب عادت مدیتیشن

چگونه زمانی برای مدیتیشن پیدا کنیم؟

زمان مناسب برای مدیتیشن وجود ندارد، اما شما می‌توانید با این ۶ راهکاری که ارائه می دهیم بهترین زمان را پیدا کنید و انجام مدیتیشن را جزئی از عادت های خود کنید.

همه ما در طول روز کارهای بی‌شمار مهمی برای انجام دادن داریم و ممکن است نتوانیم مدیتیشن را در اولویت کارهایمان قرار دهیم. برای اینکه مدیتشن موثر باشد، باید جزیی از روتین روزانه ما باشد، نه اینکه هر زمان که دوست داریم انجامش دهیم. برخی نکات و اتفاقات در طول روز اهمیت مدیتیشن را برای ما مشهودتر می‌کنند، زیرا مدیتیشن به ما کمک می‌کند تا آرامش برهم ریخته‌مان را بازیابیم و کارهایمان را با کیفیت بهتری انجام بدهیم و در نتیجه، این زمان که برای مدیتیشن اختصاص داده‌ایم به اثربخشی بیشتر ما در زمینه‌های دیگر زندگی‌مان منتهی می شود.

برخی از مشغولیت‌های روزمره ما مثل قرار ملاقات‌ها، پروژه‌ها، کلاس‌ها، و سرگرمی‌ها لزوما در برنامه مدیتیشن ما اختلالی ایجاد نمی‌کنند، وما باید این قابلیت را داشته باشیم تا در اوج شلوغی نیز مدیتیشن کنیم.

 

در ادامه ۶ راهکار برای کسب عادت مدیتیشن را برایتان شرح می دهیم:

  1. برای انجام مدیتیشن برنامه‌ریزی کنید. مدیتیشن برنامه‌ریزی شده ممکن است به نظر برسد کار افراد وسواسی، تیپ الف و خشک و منظم باشد. اما برنامه‌ریزی برای هرمسئله‌ای اهمیت آن را نشان می‌دهد. نوشتن، مخصوصا با دست و نه تایپ کردن، تاثیر زیادی بر ذهن شما می‌گذارد. وقتی شما برای مدیتیشن خود برنامه‌ای بنویسید، متعهد می‌شوید که به آن عمل کنید. از طرفی با این کار شما به خود می‌گویید که، ‌«آنقدر برای خودم ارزش قائلم که زمانی را به ارتباط خود اختصاص می‌دهم.»
  2. زمانی را انتخاب کنید که در آن کمترین مشغولیت را داشته باشید. بهترین زمان برای انجام مدیتیشن صبح است، تا قبل از اینکه در کارهای روزمره خود غرق شوید این کار را انجام بدهید. بدین ترتیب، دیگر نیازی نیست که در اوج کارهایتان به دنبال فرصتی برای مدیتیشن باشید. یک زمان مناسب دیگر برای مدیتیشن پس از غروب آفتاب است، به ویژه اگر شما در طول روز کارهایی که می‌خواستید را انجام داده اید و با خیال آسوده می‌توانید به مدیتیشن بپردازید. زودتر یا دیرتر از هر یک از این زمان‌ها ممکن است شما خواب آلود و یا خواب باشید. بنابراین از یکی از این دو زمان استفاده کنید، و در طی آن دقایقی را به مدیتیشن اختصاص دهید.
  3. وقفه‌های کوچکی را در برنامه خود پیدا کنید. در دوران ما، مشغولیت یک نقطه مثبت به نظر می رسد. اما روز شما نباید از مجموعه فعالیت‌هایتان انباشته شود، بلکه مثل پنیر سوئیسی، بهتر است از خلل و فرج (مشغولیت‌ها و زمان‌های آزاد) تشکیل شده باشد. کلید پیدا کردن زمان‌هایی کوچک برای خود این است که نگاهی به فضاهای خالی در برنامه روزانه‌تان بیاندازید. توجه داشته باشید که ما درباره دقایق کمی از روز صحبت می‌کنیم. بسیاری از مردم نمی توانند زمان‌هایی طولانی برای خلوت با خود پیدا کنند، اما تقریبا همه مردم می‌توانند بین ۱ تا ۲۰ دقیقه را به خود اختصاص دهند.
  4. به برنامه مدیتیشن خود متعهد باشید. هرگاه بهترین زمان‌ها را برای انجام مدیتیشن انتخاب کردید، برایش برنامه ریزی کنید و به صورت مکتوب به آن متعهد شوید (یعنی برنامه مکتوب داشته باشید). هرگاه زمان مدیتیشن شما نزدیک است، همه چیز را کناربگذارید و برای آن آماده شوید. به یاد داشته باشید که ممکن است مسائلی اتفاق بیافتد و شما را از اجرای برنامه‌تان منحرف کند: مثلا یک تماس دریافت می‌کنید، یک تغییر در قرارهایتان صورت می‌گیرد، یا از ایمیل و شبکه‌های اجتماعی‌تان بارها و بارها پیام دریافت می‌کنید.
  5. فقط در مواقع ضروری برنامه مدیتیشن‌تان را تغییر دهید. سعی کنید بین مسایلی که واقعا ضروری هستند و مسائلی که به نظر ضروری می‌آیند تفاوت قائل شوید. در ابتدا ممکن است تشخیص این تفاوت برایتان سخت باشد، ولی با استفاده از این سوالات می‌توانید آن را ساده‌تر بفهمید. از خود بپرسید: «آیا می‌توانم برای چند دقیقه آن کار را عقب بیاندازم؟ آگر این کار را همین حالا انجام ندهم آیا موقعیتم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؟» به خود وسواسی‌تان بگویید، هر آنچه پیش آمده را بعد از مدیتیشن انجام می‌دهم. بعد از مدیتیشن، مسئله را بهتر می توانید حل کنید.
  6. در هر صورت مدیتیشن کنید. اگر شما هنوز کارهای ناتمامی دارید، آنها را کنار بگذارید و مدیتیشن کنید. مدیتیشن کردن، حتی زمانی که ذهن شما مشغول است، بهتر از انجام ندادن آن است. اگر شما نتوانستید به دلیل فوریت یکی از کارهایتان سر زمان مشخص مدیتیشن کنید، نگران نباشید: برای دفعه بعدی که می‌خواهید مدیتیشن کنید خود را آماده سازید و نیازی نیست برای جبران این اشتباه در جلسه بعد زمان بیشتری مدیتیشن کنید. مدیتیشن همراه با احساس گناه سازنده و مفید نیست.

 

 

راهکارهایی که در بالا به شما ارائه شد، فرضیاتی ایده‌آل برای انجام مدیتیشن نیست بلکه برنامه‌ای عملی و قابل اجراست که می‌تواند برنامه‌ریزی برای مدیتیشن را برای شما ساده و میسر سازد.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *