آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ذهن, تنظیم ذهن,

فعالیت‌هایی که ذهن شما را از نو تنظیم می کند‌

آیا مایلید از فواید مدیتیشن بهره ببرید اما همت کافی برای ثابت و ساکت نشستن طولانی مدت را ندارید؟ البته مدیتیشن تمرینی ساده است و برای برخی از افراد بدون تلاش انجام می شود – اما می تواند برای برخی افراد هم دشوار و طاقت فرسا به نظر برسد.

خبر خوب این است که روشهای بسیاری برای رسیدن به وضعیت آرامش و آگاهی وجود دارد که همه در برگیرنده مدیتیشن نمی شوند. در زیر به چند مورد از این موارد اشاره می کنیم.

برای قدم زدن به طبیعت بروید

بودن در طبیعت و ورزش کردن دو راهکار موثر برای حفظ و بهبود سلامتی هستند. هنری دیوید تورئو به نکته جالبی اشاره می کند که،‌ «من در جنگل قدم زدم و بلند قامت تر از درختان از آن بیرون آمدم.» این یعنی بودن در طبیعت وجود ما را اغنا می‌کند. بودن در طبیعت جسم، ذهن و روان ما را تلطیف کرده و شفا می دهد.

اگر در شهر شلوغی مثل تهران زندگی می کنید، می توانید از نزدیک ترین پارک به محل زندگی یا محل کارتان استفاده کنید. البته بد نیست هر از چندی محض تنوع مسیری جدید یا مکانی جدید را نیز تجربه کنید. همانطور که قدم می‌زنید، سعی کنید به تنفس‌تان توجه کنید. به این احساس در جسم تان توجه کنید، دقت کنید که چطور در سر بالایی‌ها ضربان قلب‌تان بیشتر می‌شود و به عضلات پاهایتان در هنگام راه رفتن فشار می‌آید.

به جزییات محیط اطراف هم توجه کنید‌: به رنگ‌ها، گیاهان و درختان، به ریتم و سرعت حرکت‌تان و پاهایتان و تماس مداوم‌شان با زمین. سعی کنید در لحظه باشید و هر آنچه در اطرافتان می‌گذرد را حس و تجربه کنید.

رنگ‌آمیزی کنید

جریان عجیبی از میل به رنگ‌آمیزی در بزرگسالان در دنیای ذهن‌آگاهی ایجاد شده و کتاب‌های رنگ‌آمیزی برای بزرگسالان جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های موجود در بازار شده‌اند. رنگ‌آمیزی فعالیتی است که راهب های بودایی طی مراسمی طولانی و توسط پودرهای رنگ روی سطح زمین انجام می دهند و این کار را با ظرافت و دقت هرچه تمام تر انجام می دهند. ظرافت کار به قدری است که آنها اگر لحظه‌ای حواسشان پرت شود یا در لحظه نباشند، ممکن است کل طرح را خراب کنند. بنابراین این تمرین موثری برای ماندن در لحظه حال برای آنهاست. در دنیای مدرن، ما زمان و امکان انجام رنگ آمیزی به شکلی که راهب ها انجامش می‌دهند را نداریم، اما با استفاده از کتاب‌های رنگ‌آمیزی، ما نه تنها در لحظه حال باقی می مانیم و مدتی از دقدقه های فکری زندگی روزمره رها می‌شویم، بلکه با استفاده از رنگ‌های مختلف، هیجانات مان را ابراز می کنیم و به نوعی تخلیه هیجانی می‌کنیم. بد نیست این روش را امتحان کنید و خودتان دستاوردهایی که دارد را تجربه کنید.

با موسیقی ذهن را رنگ‌آمیزی کنید

علم عصب‌شناسی هنوز رمز و علت تاثیرگذاری موسیقی بر هیجانات را کشف نکرده است، اما همه ما می‌دانیم و تجربه کرده ایم که با موسیقی حال و هوا و احساس و حتی انرژی‌مان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین از این ابزار قدرتمند غافل نمانید و از آن به نفع خود استفاده کنید. از موسیقی‌های آرامش‌بخش پیش از به خواب رفتن استفاده کنید و صبح‌هایتان را با موسیقی‌های انرژی بخش شروع کنید. ولی در عین حال همه زمان هایتان را با موسیقی پر نکنید. حتما از قدرت سکوت استفاده کنید. تعادل کلید موفقیت شماست.

ذهن آگاهانه ورزش کنید

روش‌های مختلفی وجود دارد برای اینکه جسم تان را به شکلی ذهن آگاهانه حرکت دهید. این کار مستلزم کمی تمرکز و هوشیاری است اگر بخواهیم برای مثال طناب بزنیم، از تای چی چوان یا ایروبیک و یا یوگا استفاده کنیم.

یوگا ورزشی است که ذهن و جسم را با هم فعال می کند و بسیاری از افراد در یوگا ذهن اگاهی را تجربه می‌کنند. در یوگا بهتر می‌توان بر جسم تمرکز کرد و از این تمرکز به عنوان روشی برای رام کردن ذهن سرکش نیز استفاده کرد.

روش های مختلفی که معرفی شد هر یک به تنهایی می توانند به شما برای رسیدن به آرامش ذهن، باز تنظیم ذهن و ذهن آگاهی کمک کنند، ولی در عین حال می توانید از ترکیبی از این روش ها نیز بهره ببرید و ذهن خود را از نو تنظیم کنید.

با جرح و تعدیل از سایت chopra.com

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *