آموزش‌ مهارت‌های زندگی

هورمون های شادی آور را در بدنمان ایجاد کنیم

شاید ما آنقدرها که دوست داریم پولدار نباشیم، اما خبر خوب این است که شادی ما وابستگی زیادی به داشته‌هایمان ندارد، علاوه بر اینکه ما تا حد خوبی بر میزان شادمانی‌مان کنترل داریم.

دوپامین، سروتونین، اکسی‌توسین، و اندورفین مواد شیمیایی هستند که باعث احساس خوب در ما می‌شوند.

این مواد شیمیایی را می‌توانیم در بدن خودمان تولید کرده و موجب ترشح شان شویم، حتی با کارهای پیش پا افتاده‌ای که ممکن است به ذهن ما نرسد. بنابراین، به جای اینکه فکر کنید زندگی و رویدادهای بیرونی همیشه منجر به شادی یا از بین رفتن شادی شما می‌شوند، علم نشان داده که ما می توانیم عامدانه شادمانی را در خود افزایش دهیم.

بودن در وضعیت ذهنی خوب برای رسیدن به شادمانی، سلامتی و موفقیت مهم و لازم است.

در ادامه چند ترفند برای استفاده بهینه از مواد شیمیایی مثبت مغزی به شما ارائه می کنیم:

دوپامین

این ماده شیمیایی در دستگاه عصبی ماست که ما را به فعالیت وا می‌دارد. خود تردیدی و تنبلی به نظر می رسد که با سطوح پایین دوپامین در بدن ارتباط مستیقمی دارد.

دوپامین زمانی که شما هدفی می گذارید و به آن می رسید فعال می‌شود. شما از طریق تقسیم اهداف بزرگ تان به بخش های کوچک تر، می توانید به دفعات بیشتری احساس موفقیت را تجربه کرده و موجب ترشح دوپامین بیشتری در بدن‌تان شوید.

 سروتونین

سروتونین زمانی فعال می شود که شما احساس مهم و ارزشمند بودن می کنید. تنهایی و افسردگی در زمان هایی اتفاق می افتد که سطح سروتونین شما پایین آمده باشد.

اغلب داروهای ضدافسردگی بر تولید سروتونین در جسم شما تمرکز دارند.

به منظور افزایش این ماده شیمیایی در مغز، به موفقیت های قبلی تان فکر کنید و شکرگزاری را به طور منظم تمرین کنید. این نه تنها باعث تقویت احساس ارزشمندی در شما می شود، بلکه با تمرین شکرگزاری، شما متوجه می شوید که موارد زیادی در زندگی تان وجود دارد که زندگی شما را ارزشمند و مهم می کند.

اکسی توسین

این هورمون اعتماد است. این ماده شیمیایی در مغز احساس صمیمیت ایجاد می کند و در حین ارگازم ترشح می شود.

این هورمون را هورمون نوازش هم نامیده اند، بنابراین یک روش ساده برای افزایش اکسی توسین این است که یک نفر را در آغوش بگیرید.

اندورفین

این هورمون ها در پاسخ به درد ترشح می شوند و آنها موجب کاهش اضطراب و افسردگی می شوند. در کنار ورزش کردن و فعالیت های بدنی، خندیدن یکی از آسان ترین روش ها برای افزایش این هورمون شادی آفرین است.

امیدوارم این راهکارهای ساده را استفاده کنید و بهترین نتایج را از آنها بگیرید. اگه باز هم نیاز به کمک داشتید، توصیه می کنم مقالاتی که در ادامه پیشنهاد شده را هم مرور کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *