آموزش‌ مهارت‌های زندگی

عادت های ارتباطی, عادت های منفی, مشکلات ارتباطی, خشم, عادت منفی

چهار عادت منفی در رابطه

۴ عادت منفی در رابطه

هیجانات شدیدی که در حین دعواها ایجاد می شوند تقریبا همیشه ریشه در گذشته ما دارند، به خصوص در کودکی ما. زمانی که در درون خود جستجو می کنیم تا منشا رفتارهای واکنشی و تکانشی مان را پیدا کنیم، تا مشکلات ارتباطی با شریک زندگی مان را حل کنیم، ما شروع به رها شدن از الگوهای رفتاری قدیمی و شرطی شده ای می کنیم که هیچ فایده برای ما و رابطه مان ندارند.

چهار عادت منفی که اغلب مردم در زمان هایی که احساس تهدید می کنند بر آنها تکیه می کنند عبارتند از:

 

۱. حمله

۲. دفاع

۳. تعقیب

۴. انصراف دادن

 

کنار گذاشتن این عکس العمل های تکانشی فرآیندی است که شهامت شما را می طلبد و نیاز به خود آگاهی و خودشناسی دارد، اما نتایج حاصل از انجام آن متحول کننده هستند. کلید انجام آن این است که بر تجربه خود تمرکز کنید، بدون اینکه همسر خود را سرزنش یا نقد کنید.

از خود بپرسید، چه محرکی مرا به عکس العمل تکانشی وادار می کند؟

به عبارتی، نسبت به واکنش های شدید خود هشیار باشید و آنها را مورد ارزیابی قرار دهید تا بتوانید آن آسیب یا ضربه اولیه ای که باعث شکل گیری این واکنش ها در وهله اول شده است را پیدا کنید. سوالاتی که بدین منظور می توانید از خود بپرسید این ها هست:

آیا این واکنش برایم آشناست و در روابط گذشته یا کودکی آن را تجربه کرده ام؟

به احتمال زیاد آن را اولین بار کجا یاد گرفتم و اکنون چه چیزهایی می توانم از آن بیاموزم؟

با دانستن این موضوع، می خواهم چگونه به همسرم پاسخ بدهم؟

 

برای مثال، اگر یکی از طرفین رابطه ای که همسرش ۵ دقیقه دیرتر از موعد سر قرار رسیده، از دست او بسیار عصبانی شود، به جای داد و فریاد بر سر او و ناسزا گفتن به او، بیاید و با کمی مکث خودش را مورد توجه قرار دهد و سعی کند علت این همه آشفتگی اش را بفهمد، ممکن است بتواند کشف کند که پاسخش کمتر به همسرش مربوط است که معمولا وقت شناس بوده و بیشتر بر می گردد به تجربیات و خاطرات دوران کودکی اش که مادرش هیچ گاه نمی دانست پدر الکی او کی به خانه می آید.

زمانی که ما در درون خود به جستجو برای کشف منشا واکنش های تکانشی مان می گردیم، شروع می کنیم به رها شدن از الگوهای رفتاری شرطی شده ای که در درون ما نهادینه شده اند و ما نسبت به آنها ناهوشیار شده ایم.

زمانی که مردم تصمیم می گیرند تا مسئولیت رفتارهای تکانشی شان را بر عهده بگیرند از طریق بررسی و در میان گذاشتن منشا آنچه آنها را ناراحت می کند با همسر یا فرد نزدیک شان، رابطه شان ناخودآگاه عمیق تر می شود. خودآگاهی موجب جذب همدلی و درک عمیق تر از جانب اطرافیان ماست، و به ما کمک می کند تا در همه جنبه ها بتوانیم انتخاب هایی بهتر داشته باشیم.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *