آموزش‌ مهارت‌های زندگی

نظم ذهنی, ذهن قدرتمند, قدرت ذهنی

چگونه به نظم ذهنی دست یابیم؟

چگونه به نظم ذهنی دست یابیم؟

آیا تا به حال پیش آمده که صدها کار برای انجام دادن داشته باشید اما زمان کافی برای انجامشان پیدا نکنید؟ بسیاری از ما آدم‌هایی پرمشغله هستیم، و گاهی آنقدر درگیر رسیدن به همه کارهای ریز و درشتی که می‌خواهیم انجام بدهیم می شویم که از انجام مهم ترین کارهایمان باز می مانیم. همان کارهایی که هماهنگ با خواسته های حقیقی ما و بیش از هر چیز به نفع مان است.

گاهی اوقات ما به اشتباه فکر می کنیم که سوپرمن هستیم و می توانیم همه کارهایی که می خواهیم انجام دهیم را با موفقیت کامل انجام دهیم و فکر می کنیم،‌ «من نیازی به نوشتن کارهایم ندارم. همه کارهایم را به خاطر می سپارم!» همانطور که تعداد کارهایمان بیشتر و بیشتر می شود، به زودی فکر این کارهای نیمه تمام ذهن ما را سراسر مشغول خود می کند. و این فشار اضافی باعث پرت شدن حواس مان می شود.

البته این ننوشتن کارها فقط بخشی از مشکل است. حتی اگر همه کارهایمان را بنویسیم هم اولویت‌بندی آنها مهم است. به هرحال ما هر روز زمان محدودی برای کار کردن داریم.

چگونه می توانیم به طور کارآمدی فعالیت هایمان را به ترتیب اهمیت‌شان مدیریت کنیم و انجام دهیم، به طوری کنترل برنامه‌ها و امور زندگی را تا جای ممکن در اختیار داشته باشیم؟

۶ گام برای مدیریت آشفتگی ذهنی

 

گام اول: ذهن‌تان را خالی کنید

همه کارهایی که باید انجام دهید و در ذهن تان دارید را روی کاغذ (یا فایل متنی)‌ پیاده کنید. مواردی که به تدریج به ذهن‌تان خطور می‌کند را هم به این لیست اضافه کنید. نیازی نیست این لیست را یکبار بنویسیم و ببندیم. این لیست به ما نشان می‌دهد که چه نوع افکاری ذهن ما را مشغول کرده‌اند. نوشتن این لیست ذهن ما خلوت می‌کند.

گام دوم: به مقوله‌های زندگی‌تان توجه کنید

با نگاه به لیست فوق، مقوله‌ها یا موضوعاتی را مشخص کنید که در زندگی شما حائز اهمیتند. این مقوله‌ها شامل موارد لیست فوق و مواردی که در آینده در لیست کارهایتان قرار می‌گیرند می‌شوند. به علاوه، اگر ما هریک از ابعاد زندگی‌مان را نادیده بگیریم، به تدریج دچار عدم تعادل یا ناخوشی خواهیم شد. برای مثال، ابعاد مهم زندگی برای یک فرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فعالیت‌های شغلی – مثل: فعالیت‌های نوشتاری – تلفنی – ایمیلی – مصاحبه و …
  • فعالیت‌های مربوط به سلامتی – مثل : مدیتیشن – مرور اهداف/برنامه ها – مطالعه – ورزش کردن و …
  • فعالیت‌های خانه – مثل: مرتب کردن – تمیز کردن – خرید کردن – پرداخت قبض‌ها و …
  • پروژه‌های شخصی – مثل : نوشتن وبلاگ شخصی – فعالیت‌های یادگیری (یادگیری زبان جدید، مهارت جدید) و …

۱۰ لیستی که موفق شدن را برایتان آسان تر می سازند

 

گام سوم: هر مقوله را بررسی کنید

برای هر یک از ابعاد و مقوله‌های زندگی‌تان یک صفحه در نظر بگیرید.

در بالای صفحه، بنویسید، موضوع: <نام مقوله> که به جای نام مقوله نام یکی از ابعاد زندگی تان را می نویسید.

نیمه بالای صفحه را به فعالیت های عمومی اختصاص دهید.

نیمه دوم صفحه را به فعالیت‌های در دست انجام اختصاص دهید.

در بخش اول (فعالیت‌های عمومی)، لیستی از همه فعالیت‌های ممکنی که در این مقوله قرار می گیرند را بنویسید. برای مثال، من در مقوله کاری این فعالیت‌ها را در بخش فعالیت‌های عمومی می نویسم:

  • پاسخ به ایمیل‌ها
  • نوشتن مقالات جدید
  • فعالیت‌های تبلیغاتی
  • فعالیت‌هایی در جهت بهبود و ارتقای سایت
  • تعیین و مرور اهداف ماهیانه

در نیمه دوم صفحه، در بخش فعالیت‌های در دست انجام، همه فعالیت‌هایی که در حال انجامشان هستید را فهرست کنید که در این مقوله قرار می‌گیرند. از این فرصت استفاده کنید که همه برنامه کاری که در ذهن‌تان نگه داشته بودید را روی کاغذ (یا فایل متنی) بیاورید. برای مثال، باز هم در مقوله کاری من این موارد جزو فعالیت‌های در دست انجامم قرار دارند:

  • تهیه متن خبرنامه برای سایت
  • لینک کردن شبکه های اجتماعی به سایت
  • تماس با آقای الف درباره موضوع x

هر یک از این کارها را برای همه مقولاتی که در زندگی‌تان با آنها سر و کار دارید انجام دهید. این لیست را به لحاظ بصری تا حد ممکن منظم و مرتب تهیه کنید. نتیجه این کار این است که:

۱. پراکندگی ذهنی تان از بین می‌رود

۲. زمانی که همه کارهایتان جلوی چشم‌تان است، راحت‌تر می توانید آن ها را دنبال کنید.

۳. می‌بینید کدام مقوله از زندگی شما بیشترین کارهای انجام نشده یا کارهای در دست انجام را دارد، و از این بابت به کدام بخش از زندگی‌تان باید توجه بیشتری بکنید.

گام چهارم: برای هر مقوله زمان‌بندی کنید

تخمین روزانه – به عادت‌ها و برنامه‌های روزانه‌تان توجه کنید. چند ساعت از هر روزتان را به هر یک از این مقولات زندگی‌تان اختصاص می‌دهید؟ برای مثال، روز مفید من معمولا از ۱۰ صبح تا ۸ شب است که به من ۱۰ ساعت کامل برای پرداختن به ابعاد مختلف زندگیم می‌دهد. ۱۴ ساعت باقیمانده به فعالیت‌های دیگری از جمله خواب، رفت و آمد، خورد و خوراک، تماشای تلویزیون و استراحت اختصاص دارد.

تخمین هفتگی – ۱۰ ساعت × ۷ روز = ۷۰ ساعت در هفته تقسیم بر ۴ مقوله‌ای که در زندگی من مهم هستند.

ساعت های کاری را بودجه‌بندی کنید – هر یک از مقوله‌های زندگی‌تان و فعالیت‌های در دست انجام هر یک را بررسی کنید. تخمین بزنید چقدر زمان در هر هفته به هریک اختصاص می‌دهید.  در برنامه من برای مثال، مقوله فعالیت‌های  خانه در اولویت است، زیرا کارهای زیادی در این مقوله باید انجام بدهم و انجام ندادنشان منجر به از دست دادن سلامتی و اختلال در شغلم می‌شود. از این رو، به آنها زمان بیشتری اختصاص می‌دهم. بودجه‌بندی زمان هفتگی‌ام در حال حاضر به شکل زیر است:

  • فعالیت های خانه – ۲۰ ساعت
  • فعالیت های شغلی – ۲۵ ساعت
  • پروژه های شخصی – ۱۵ ساعت
  • فعالیت های مربوط به سلامتی – ۱۰ ساعت

تعیین زمانبندی روزانه – به طور حدودی مشخص کنید هر روز چند ساعت را به هر یک از این مقوله‌ها اختصاص می‌دهید. کشیدن جدول برنامه هفتگی برای این کار به شما کمک می کند. تخمین من از این برنامه به این صورت است:

روزهای هفته‌: ۵ ساعت برای کار کردن، ۲ ساعت کارهای خانه، پروژه‌های شخصی ۲ ساعت، فعالیت‌های مربوط به سلامتی هم ۲ ساعت.

آخر هفته‌ها: ۵ ساعت کار خانه، فعالیت‌های شخصی ۲ تا ۳ ساعت، فعالیت‌های مربوط به سلامتی هم ۲ تا ۳ ساعت.

چگونه برنامه روتین روزانه ای داشته باشیم و به آن پایبند بمانیم؟

 

گام پنجم: انجام دادن

هر روز، به صفحه مربوط به هر مقوله بروید و یکی از فعالیت‌های در دست انجام‌تان که اولویت بالاتری دارد را انتخاب کنید و انجامش دهید.

وقتی آن کار را انجام می‌دهید، با تمرکز کامل انجامش بدهید. اگر کارهای دیگری را برای انجام دادن به یاد آوردید، آنها را بلافاصله به لیست کارهایتان در مقوله مشخص خودش اضافه کنید.

گام ششم: بازبینی کنید

به بودجه‌بندی زمانی‌تان چندین بار در طی روز مراجعه کنید. انعطاف‌پذیر بودن را فراموش نکنید. بودجه‌بندی زمانی شما ممکن است بهینه‌ترین شکل بودجه‌بندی نباشد و در طی کار متوجه این موضوع شوید. فرآیند انجام کارتان و میزان زمانی که برای هر کار لازم دارید را مشخص کنید و از آنها یادداشت‌برداری کنید. سپس در زمان مناسب از این یادداشت‌ها برای بهتر کردن برنامه‌هایتان استفاده کنید.

خودتان را بابت اشتباهات‌تان شماتت نکنید. در عوض، هر کجا که بهبودی در روند کاریتان و یا مرتب‌تر شدن ذهن‌تان مشاهده کردید، خود را بابتش تشویق کنید.

به یاد داشته باشید، ما در طی زمان تغییر می‌کنیم و به همین نسبت، اولویت‌های ما هم به مرور عوض می‌شوند. سعی کنید هر چند وقت یکبار بودجه‌بندی زمانی‌تان را بازنگری کنید تا دنبال کردن برنامه زمانی موجب سخت‌تر شدن زندگی برای شما نشود.

شما چه سبک زندگی‌ای دارید؟ چه کارهایی را به تعویق انداخته‌اید که اگر انجامشان بدهید، به مراتب احساس آرامش و سلامتی بیشتری خواهید کرد؟ کدام مقوله‌های زندگی برای شما از همه مهم‌ترند؟ افکار و نظرات خود را در زیر با ما در میان بگذارید.

چگونه ذهن ناخودآگاه خود را برنامه ریزی کنیم؟

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

  1. با عرض سلام استاد عزیزم خانم فلاح
    امروز بطور تصادفی در حال سرچ برخی مطالب از جمله راهای درمان اضطراب بودم که پیچ شما اومد
    من شاید حدود ۱۵ سال پیش شاگرد شما بودم در کلاسهای خودشناسی در ایران و شما با تمام وجود به ما درس میدادید
    شما و صداتون رو کاملا یادمه
    عرض ادب و یک دنیا شادی و سلامتی براتون آرزو دارم

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *