آموزش‌ مهارت‌های زندگی

افراد موفق, عادت های افراد موفق, موفقیت, روش های موفق شدن

۱۶ عادت روزانه افراد موفق

۱۶ عادت روزانه افراد موفق

آنها فهرست تهیه می کنند

ما به راحتی ممکن است در حجم انبوه فعالیت هایی که مایلیم انجام دهیم (یا عادت هایی که مایلیم درونی کنیم) غرق شویم. با تهیه لیست روزانه ای از فعالیت هایی که باید انجام دهیم، احساس توانایی، انگیزه و پیشرفت مداوم را در خود تقویت می کنیم. از کم شروع کنید و به تدریج لیست تان را بیشتر و بزرگتر کنید (نکته: این لیست را صبح ها درست بعد از بیدار شدن تهیه کنید – یا شب قبل درست قبل از خواب- همیشه این لیست را در زمان مشخصی انجام دهید تا به مرور تبدیل به عادت شود. لیستی از تمام کارهایی تهیه کنید که با انجام شان احساس پیروزی و موفقیت به شما دست می دهد. و بعد یکی یکی به این کارها بپردازید و با انجام هریک جلوی آن کار را تیک بزنید. در انتهای هر روز، روزتان را مرور کنید و خود را بابت انجام کارهایی که می خواستید و مفید گذراندن روزتان تشویق کنید.)

 

یادگیرنده هستند

این افراد همیشه چیزی برای یادگرفتن پیدا می کنند و یا کارهایی برای انجام دادن دارند. افراد موفق از یادگیری استقبال می کنند. داشتن زمان های اضافی برای آنها نشانه ای خوب است و معنی اش این است که یا چالشی که برای خود انتخاب کرده اند، دیگر برایشان کوچک شده و باید به فکر چالشی بزرگتر و سخت تر باشند. (نکته: سعی کنید اگر در روز زمان های اضافی دارید، آنها را تقسیم بندی کرده و به کارهای مختلف اختصاص دهید.)

آنها به اشتباهات شان فکر می کنند و به دنبال عبور از آنها هستند

افراد موفق، زمانی که می خواهند بر ترس شان غلبه کنند، با یک چالش روبه رو شوند، و یا از شکستی عبور کنند، بیشتر بر رشد تمرکز دارند تا ماندن در وضعیت ناکامی و یا نتایج آن. (نکته: زمانی که احساس ناکامی و شکست می کنید، بیاندیشید و سه موردی را بنویسید که در مسیر محقق ساختن هدف قبلی تان اشتباه انجام دادید و بنویسید چگونه می خواهید دفعه بعد، در مواجهه با آن ها، درست عمل کنید.)

آنها حواسشان را با کامپیوتر، موبایل و رسانه ها پرت نمی کنند

ما در دنیایی زندگی می کنیم که دائما در معرض محرک های الکترونیک قرار داریم. پیامک دادن، دنیای مجازی شبکه های اجتماعی و امکاناتی که دائما در دستگاه های موبایل بیشتر و بیشتر در اختیار ما قرار می گیرند، همه اگر بدون برنامه ریزی استفاده شوند می توانند به شدت وقت ما را تلف کنند(نکته: اگر کارتان وابسته به ایمیل نیست، خود را محدود کنید که در روز فقط یک بار به ایمیل و شبکه های اجتماعی سر بزنید.)

آنها کمال گرا نیستند

اریک توماس بدین صورت این مورد را توضیح می دهد، “هیچ گاه بهترین زمان برای انجام کاری عالی نیست.” افراد موفق این را می فهمند و بدین ترتیب کمال گرایی را با به تعویق انداختن کارهایشان جایگزین نمی کنند. حتی اگر شما احساس بی تجربگی و ناآمادگی برای کاری می کنید، بدانید که همین الان بهترین زمان برای دست به عمل زدن است (نکته: برای کارهایتان برنامه ریزی کنید و طبق زمان بندی کارتان را پیش ببرید. آرام ولی پیوسته! این راه رسیدن به موفقیت های بزرگ و پایدار است.)

آنها افکارشان را بلافاصله متمرکز می کنند

برای بسیاری از افراد موفق، بهترین ایده هایشان، و یا آنچه ما “لحظات اورکا(دریافتم!)” می نامیم، در زمان های عجیبی روی می دهد، مثلا حین ورزش کردن و یا در مسیر کار. جمع آوری و حفظ این افکار به آنها کمک می کند تا بعدا به آنها عمیق تر بپردازند(نکته: یک دفترچه جیبی همیشه همراهتان داشته باشید و هر فکر جالب، الهام یا جرقه ای که به ذهن تان می رسد را یادداشت کنید.)

چگونه ذهن‌مان را خلوت و مرتب کنیم؟

آنها نمایشی کارهایشان را انجام نمی دهند

یکی از ایده های اشتباهی که رسانه ها ایجاد کرده اند این است که افراد موفق همیشه در معرض دید دیگران موفق می شوند. ما اغلب به میزان سخت کوشی، تمرین کردن ها و شب هایی که این افراد بی خواب می گذرانند تا به موفقیت برسند توجهی نمی کنیم (نکته: به مدت یک هفته هر روز کار کوچکی در جهت یکی از اهداف/ آرزوهایتان انجام دهید. و این را به هیچ کس نگویید.)

آنها مرگ را به خود یادآوری می کنند

ما زمان محدودی بر روی این کره خاکی داریم، و هیچ سودی به ما نمی رسد اگر سرعت گذر زمان را نادیده بگیریم. افراد موفق نسبت به مرگ و زمان محدودشان بر روی زمین هوشیارند، و یا آن را دائم به خود گوشزد می کنند، و از آن استفاده می کنند تا هیچ روزی از زندگی را به هدر ندهند و بی ارزش نشمارند (نکته: خود کهنسال تان را تصور کنید که دارد به شما در طول روز نگاه می کند. و کاری را امروز انجام دهید که در آن سن و سال از انجامش پشیمان نباشید. عجیب است؟ بله. موثر چطور؟ خیلی!)

آنها تعریف منحصر به فردی از موفقیت دارند

موفقیت کلمه بزرگی است که با دهان های کوچک بسیاری ادا می شود. این مایه شرمندگی است، و به واقع، حقیقی هم نیست. داشتن حساب پس اندازی بزرگ، همسری جذاب، و یا کمدی پر از لباس های برند، تعریف درستی از موفقیت شغلی، عاطفی و ارتباطی برای همه نیست. شما باید موفقیت را برای خود تعریف کنید. (نکته: به افرادی که آنها را تایید می کنید یا می ستایید نگاه کنید. بنویسید از چه ویژگی های این افراد خوشتان می آید. به احتمال زیاد صفت ها و احساساتی که شما در توصیف این افراد به کار برده اید برگزیده ترین برجستگی هایشان باشد و نه داشته هایشان).

آنها بیش از دیگران تلاش می کنند

مادر من یک بار به من گفت، “همیشه یک نفر باهوش تر، قویتر یا سریع تر از تو ممکن است وجود داشته باشد، اما تو همیشه می توانی بیش از دیگران تلاش گر باشی.” شاید برخی از شما این جمله را مایوس کننده بپندارید، اما این برای من حکیمانه ترین نصیحت زندگی ام بود. (نکته: فرض کنید شما باید به دیگران خود را ثابت کنید. مطمئنم که تلاش خواهید کرد تا به دیگران ثابت کنید که درباره تان اشتباه می کنند.)

آنها حسادت نمی کنند

افراد موفق آنقدر وقت اضافی ندارند که نگران موفقیت ها یا شکست های دیگران باشند، زیرا آنها متمرکز بر موفقیت خودشان هستند. احساسات منفی مانند حسادت را کنار بگذارید، تا ذهن تان را برای مواردی بزرگ تر و ارزشمندتر آزاد نگه دارید.(نکته: دیگران را به خاطر موفقیت هایشان تحسین کنید یا به نقاط قوت شان توجه کنید، حتی اگر آنها این خوبی شما را با خوبی پاسخ ندهند.)

آنها درگیر اتلاف وقت های خطرناک نمی شوند

قصد من در اینجا محکوم کردن تماشای تلویزیون نیست، اما تحقیقات نشان داده اند که موفقیت و تماشای تلویزیون رابطه ای معکوس دارند (یعنی هرچقدر فرد موفق تر باشد، تماشای تلویزیون او کمتر می شود). ما زمان محدودی در طول روز داریم، و افراد موفق از زمان شان برای آموختن و یادگیری بیشتر و بهتر در جهت اهداف مختلف شان استفاده می کنند(چه این زمان را صرف رسیدگی به جسم و سلامتی شان کنند یا به ذهن، کسب دانش و … بپردازند) و به جای بیحس کردن مغزشان، به آن غذای مفید می رسانند.

چگونه برنامه روزانه ای داشته باشیم و به آن پایبند بمانیم؟

آنها معتقدند که سرنوشت، تقدیر و … مفاهیمی گمراه کننده اند

سرنوشت و شانس، وابسته به تلاش و از خود گذشتگی است. ورزشکاران، مدیران و هنرپیشگان موفق، بدون تلاش به جایگاه فعلی شان نمی رسیدند. آنها دائما در تلاش برای بهتر شدن در هر جنبه از زندگی شان هستند (نکته: مراقب باشید که یک دفعه و بیش از اندازه خود را درگیر تغییر و بهتر شدن نکنید. قدم های کوچک اما مستمر در همه جنبه های زندگی موثرتر از حرکت های دفعتی و هیجانی است.)

آنها به “خود”شان توجه می کنند

افراد موفق می دانند چه می خواهند، و می اندیشند که چگونه نقاط قوت و ضعف شان به نفع یا ضررشان تمام خواهد شد. البته همه ما گاهی دچار شک و ترس از شکست می شویم، اما افراد موفق دقیقا می دانند که چگونه ورای این افکار و تردیدها بروند و این دانش، نتیجه خلوت کردن با خودشان و عمیق شدن در خود است.(نکته: با خودتان خلوت کنید. بدون هیچ تلفن، دوست، هم خانه یا هیچ کس دیگری. تنها خودتان باشید. و با خودتان!)

آنها از انتقاد شدن استقبال می کنند

هیچ کس مایل نیست که مورد تمسخر یا تحقیر قرار بگیرد. اما به جای تدافعی واکنش نشان دادن یا بلافاصله رد کردن نظرات منفی طرف مقابل، افراد موفق به آنها گوش می دهند، کلمات شان را بررسی می کنند، و از آنها برای رشد خود استفاده می کنند.(نکته: دفعه بعدی که با منفی گری فردی مواجه شدید، او را تایید کرده و از او تشکر کنید. این کاملا او را خلع سلاح می کند.)

آنها قدرتمندانه کارشان را به پایان می رسانند

هیچ کس، تاکید می کنم، هیچ کس، بلافاصله و یکباره موفق نمی شود. از محمد علی کلی تا مهاتما گاندی، همه موفقیت ها، سختی ها و آسیب های مسیر را در پی دارند و با این حال، افراد موفق مسیر را ترک نمی کنند. مهم نیست چه پیش می آید، و یا نتیجه نهایی چیست. متمرکز ماندن بر نتیجه مطلوب، باعث قدرتمند و مصمم ماندن در ادامه در مسیر، ریسک کردن، رشد کردن و بهتر شدن است.

دفعه بعدی که شما در موقعیتی قرار گرفته اید که دارید بدترین منتقد خود می شوید، به یاد داشته باشید،

“مسیر رسیدن به تعالی پایانی ندارد.”

به خود اعتماد کنید، به هدف متمرکز بمانید و صرف نظر از هرچه که پیش آمد مسیرتان را ادامه دهید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *