آموزش‌ مهارت‌های زندگی

دروغ, دروغگویی, چرا دروغ می گوییم , چگونه عادت دروغگویی را تغییر دهیم

۵ دروغ متداولی که شما را از رسیدن به اهداف تان باز می دارد

چند بار تا به حال جرقه های الهامی که شما را به سمت مسیری جدیدی هدایت کرده اند را احساس کرده اید؟ و چند بار تا به حال این الهامات را نادیده گرفته اید؟

اغلب، اهدافی که می خواهیم برای خود تعیین کنیم – بزرگ یا کوچک – قبل از اینکه اولین قدم را برایشان برداریم منتفی می شوند. ما به خود دروغ هایی می گوییم، که ما را از مسیر اصلی مان منحرف می کنند.

در اینجا پنج دروغ اصلی که ذهنمان برای طفره رفتن از اهداف از آنها استفاده می کند را آورده ایم. بعد از هر کدام نیز پیامی جایگزین برای خنثی کردن هر دروغ به شما ارائه کرده ایم، تا شما را دوباره در مسیر موفقیت قرار دهیم.

دروغ #1: من توانایی کافی برای این کار را ندارم.

هدف ما ممکن است در حیطه یا زمینه ای از زندگی باشد که ما اطلاعات و تجربه بسیار کمی درباره اش داریم. در این صورت ممکن است ترس بر ما غالب شود و رویایمان را در نطفه بکشد. شاید به خودمان می گوییم، از سن من گذشته، یا من برایش تجربه و مهارت کافی ندارم و یا “به اندازه کافی خوب نیستم” که بتوانم به این هدف برسم.

پیام جایگزین: هیچ کس هیچگاه احساس کاملا آماده بودن برای کاری تازه را ندارد. هر داستان موفقیتی یک نقطه شروع دارد. بنابراین شما نیز می توانید، و باید، از یک جا شروع کنید و بعد مسیر را ادامه دهید. حتی اگر در ابتدا احساس ترس و تردید داشتید، با برداشتن قدم های اول، انگیزه شما نسبت به هدف بیشتر می شود و با اعتماد بیشتری در مسیر آن قدم می گذارید. می توانید از اهداف کوچک شروع کنید. حتی به دنبال مسیرهای ساده تر در ابتدا باشید. این به شما روحیه و انگیزه بیشتر برای قدم های بزرگتر و اهداف بزرگتر می دهد.

دروغ #2: من در گذشته شکست خوردم، باز هم احتمالا شکست می خورم.

شاید در گذشته نیز برای خود هدفگذاری کرده بوده اید، ولی در آن شکست خوردید. این به احتمال زیاد می تواند به عنوان مانعی در مسیر اهداف بعدی تان ظاهر شود، از آنجا که به خود می گویید اگر یک بار شکست بخورید، باز هم شکست می خورید. این حقیقت ندارد.

پیام جایگزین: مسیر رسیدن به اهداف همیشه و لزوما صاف و هموار نیست. آن چیزی که این مسیر را چالش برانگیزتر می کند، وزنه هایی است که از گذشته به همراه می کشیم. به خودتان لطفی کنید و این وزنه ها را رها کنید. خود را از خشم، سرزنش، احساس گناه و پشیمانی از شکست های گذشته رها کنید و با این کار درس بزرگی خواهید گرفت: زمان حال مکان و زمانی فوق العاده برای بودن و زندگی کردن است.

دروغ #3: فکر نمی کنم هدفم با بقیه امور زندگی ام همخوانی داشته باشد.

آیا شما هدف تان را به این دلیل که خارج از “عرف” اجتماعی و خانوادگی تان است، مخفی نگه می دارید؟ آیا از انتقادات اطرافیان می ترسید؟ شاید این نوع هدف خارج از درک و دانش اطرافیان شما باشد.

پیام جایگزین: شما مسئولید که خودتان باشید و خود را زندگی کنید، حتی اگر خودتان بودن خیلی برای دیگران آشنا و قابل قبول نباشد. انرژی بسیار زیادی لازم است تا ما خود واقعی مان را سرکوب کنیم. شاید اطرافیان شما مسیر و هدف تان را درک نکنند، اما در نهایت این مسیر شماست و شما به تنهایی باید در آن قدم بگذارید.

دروغ #4: زمان کافی ندارم.

زمان، این ماهیت مبهم و غیرقابل ذخیره. مسئولیت ها، همسر، فرزندان، شغل، رفت و آمد از محل کار به خانه و برعکس – همه این اجزای زندگی های ما زمان می طلبند. این دروغ یک تاکتیک به تعویق اندازی بسیار پیچیده ذهن ماست! برای مثال، شاید خود را در حین لم دادن روی کاناپه و خوردن چیپس به یاد آورید که می گفتید، “زمان کافی برای ورزش کردن ندارم.” البته شما زمان کافی برای تمام کردن بسته چیپس دارید.

پیام جایگزین: نیازی نیست که ما ساعت های بسیار زیادی را صرف اهدافمان کنیم. فرآیند محقق ساختن اهداف می تواند از قدم هایی کوچک تشکیل شود: حتی روزی ده دقیقه (یا حتی هفته ای) در شروع می تواند کافی باشد.

البته همه ما مسئولیت هایی داریم که لازم است به آنها رسیدگی کنیم. اما هیچ کس نمی تواند بگوید که در روز ده دقیقه برای اختصاص دادن به هدف یا علاقه اش ندارد.

شاید لازم باشد که شما تغییراتی در برنامه زندگی تان اعمال کنید. زمانی که قصدی می کنیم تا هدفی برای خود بگذاریم، به طور قطع مواردی را در برنامه پیشین مان می توانیم پیدا کنیم که ضرورتی برای انجام ندارند. برای مثال، اگر شما دوست دارید زمان بیشتری را به ورزش کردن اختصاص دهید، می توانید هر روز ده دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا به ورزش کردن بپردازید.

دروغ #5: دیگری از من بهتر است.

ذهن ما گاهی اوقات به دنبال افرادی می گردد که در رسیدن به اهداف شان موفق بوده اند. بلافاصله و به طور بسیار ریزبینانه ای ما خود را با آنها مقایسه می کنیم و به خود می گوییم، “من هیچ گاه نمی توانم به خوبی او باشم.” بدین صورت ما خود را از هدف مان جدا می کنیم واحساس یاس و ناامیدی را در خود ایجاد یا تقویت می کنیم.

پیام جایگزین: شما هیچ گاه مانند فرد دیگری نخواهید بود، زیرا شما فردی بی نظیر هستید. اگر شما خود را با فرد دیگری از هر لحاظ مقایسه کنید، قدر خود را به عنوان فردی یکتا و ارزشمند نخواهید دانست. به علاوه، بدانید که شما هرگز تصویر کاملی از فرد دیگری ندارید و فقط بخشی از آن فرد را می بینید و قضاوت می کنید.

از سایت mindbodygreen.com

ترجمه مارال شیخ زاده

 

مطالب مرتبط:

چرا صادق باشیم؟

غر زدن را به خاطر سلامتی کنار بگذاریم

احترام و اثرگذاری در ارتباطات

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

4 پاسخ

  1. متشکرم ، برایم جالب و مفید بود .
    پارسال این مقاله رو یادلشت کرده بودم . مثل اینکه تلنگری بود که لازم بود دوباره با این مقاله روبرو شوم و بخونم .
    خدایا شکرت ، ممنونتم .

  2. با سلام خدمت خانم دکتر و دوستان خوبم
    با خوندن این مقاله که بسیار ساده و روان و کاربردی بود،،،میتوانیم برای خود جملات تاکیدی رو لیست کنیم و هر روز چندین بار به خود با صدای بلند بگوییم..
    که مطمئن هستم تاثیر گذار خو اهد بود،،مثلا”من همیشه برای انجام کارهام و رسیدن به اهدافم زمان کافی دارم و یا اینکه من فرد منحصر به فردی هستم و رسیدن به این هدف برایم ممکن و حتمی ست،،و یا اینکه شکست قبلی در هدفم
    سکو وپلی ست برای بهتر رفتن و رسیدن به اهدافم..در کل گفتن جمله های تاکیدی (من میتونم)همواره میتونه موتور حرکتبرای ما باشه…
    باتشکر از خانم دکتر عزیزم ،،شاد و سلامت باشید..

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *