آموزش‌ مهارت‌های زندگی

رهایی از استرس, رهایی از تنش, آرامش,آرامسازی,

۹ روش برای رهایی از استرس

روش هایی برای رهایی از استرس

روش‌های گوناگونی برای کنترل و رهایی از استرس توسط متخصصین هر روزه معرفی و پیشنهاد می‌شود. برای پیش گرفتن زندگی‌ای متعادل باید سبکی اصولی و پیشگیرانه برای زندگی‌مان انتخاب کنیم به جای اینکه دائما در شرایط بحرانی مجبور شویم به دنبال راه‌حل برای مشکلات باشیم. در زیر 9 راهکار برای پیش گرفتن زندگی‌ای متعادل ارائه شده است.

#1 : حرکت کنید

به دویدن یا پیاده‌روی بروید، حتما بروید! “حرکت احساسات را تحریک می‌کند”. حرکت کنید تا از درونگرایی (گیر افتادن در افکار) در آیید. چیزی که شما نیاز دارید یک نظر جدید است و ورزش و تحرک موجب افزایش ترشح اندورفین در بدن شما می‌شود و آن به نوبه خود حالت ذهنی مطلوبی را در ذهن پدید می‌آورد. آیا تا به حال یک دونده افسرده دیدید؟

#2 : مراقبه کنید

به تجربه ثابت شده که حتی اگر برای 3 دقیقه بتوانید ساکت بنشینید و یا اینکه به طور متمرکز به همه موهبت‌های زندگی‌تان توجه کنید، می‌توانید بلافاصله به استرستان خاتمه دهید. اگر فکر می‌کنید موهبتی برای قدردانی ندارید، به یاد بیاورید که همین که می‌توانید این مطلب را در اینجا بخوانید به دلیل داشتن چندین موهبت کوچک و بزرگ است که شاید از سر بدیهی بودنشان شما به آنها بها نمی‌دهید.

در این تمرین، صرفا در ذهنتان به آرامی تکرار کنید “من قدردانم از …”، “من متشکرم از…” یا “خدا را شکر می‌کنم بابت…” بینایی‌‌ام، شنوایی‌ام … . لیستی از مواهب زندگی‌‌تان تهیه کنید و هربار که مراقبه می کنید قبلش آن لیست را از نظر بگذرانید. شیوه دیگر مراقبه این است که به طور ذهنی قسمت‌های مختلف بدن‌تان را مشاهده کنید. می‌توانید با ذهنتان از انگشتان پا شروع کنید و با جریان خون حرکت را در بدن خود به سمت قلب و دیگر نقاط بدن، تا سر و مغزتان مشاهده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا نسبت به بدنتان هوشیار شوید و به خاطر آن احساس قدردانی کنید. در انتها، سه دقیقه مراقبه خود را با یک دقیقه تجسم این امر که چقدر زندگی و روز شما عالی خواهد بود و چطور رویدادهای روزانه همه در جهت خیر و میل شما پیش خواهند رفت خاتمه دهید. و در ذهن خود ببینید همه کارهایی که باید آن روز انجام دهید همه به راحتی و بدون دردسر انجام می‌شوند.

#3 : بی‌خبری به واقع خبری خوش است

این باید آسان باشد! طی یک هفته اخبار را مشاهده نکنید. قول می‌دهم که دنیا به آخر نمی‌رسد. در واقع برعکس، زیرا اخبار امروزه طوری طراحی می‌شوند که مخاطبین را تکان بدهند، یعنی هرچه بیشتر بتوانند مخاطبین را بترسانند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. چه خوب می‌شد اگر آگاهانه و گزینشی رسانه‌‌ و خبرهای دریافتی‌مان را انتخاب کنیم.

#4 : بدترین حالت را تصور کنید

به منظور مدیریت استرس در بسیاری از شرایط بهترین روش این است که بدترین حالت را درنظر بگیریم. این همیشه تمرین خوبی است. اگر نمی‌توانید از ترس رها شوید، آن را بپذیرید. پذیرش اثر ترس را تخفیف می‌دهد (چون معمولا ترسیدن از ترس، خود شعله به آتش استرس می‌زند). صرفا از خود این سوالات را بپرسید: چه اتفاقی می افتاد اگر موضوع ترس شما(بدترین حالت ممکن) به حقیقت می‌پیوست؟ چه اتفاقاتی موجب آن می‌شوند؟ در اغلب موارد، وقتی به مسئله اینگونه نگاه می‌شود، مردم متوجه می‌شوند که بدترین اتفاق تحت شرایط نادری اتفاق می‌افتد و همینکه رخ دادن آن بسیار محتمل نیست باعث می‌شود استرس آنها فروکش کند. همچنین، دانستن این موضوع کمک می‌کند که اگر شما مواهب اصلی مانند سلامتی، خانواده و دوستان و یکپارچگی شخصیت خود را داشته باشید، بقیه موارد می‌توانند ثانویه باشند و حتی در بدترین حالت ممکن نیز قابل مدیریت باشند.

#5 : آیا مایلید قسط وامی را بدهید که نگرفته اید؟

زیگ زیگلر می‌گوید :ترس برمبنای شواهد غلطی است که واقعی می‌نمایند. همچنین می‌گویند که ترس مانند قسط دادن برای یک وامی است که حتی مطمئن نیستید خواهید گرفت. هر دوی اینها یک مطلب را می‌رسانند – ترس در واقع نمودی از شرایطی در آینده است که لزومی ندارد بر شرایط فعلی شما اثر بگذارد. آیا مایلید قسط برای وامی بدهید که هنوز آن را نگرفته‌اید؟

#6 : خود را رها کنید

دست از تلاش برای کنترل کردن همکاران، شریک زندگی‌تان، ترافیک، دوست و شرایط زندگی و مواردی مانند این بردارید. خود را رها کنید. اجازه دهید همسر سابقتان در بازی مالی ببرد (می‌دانم، فکر می‌کنید این گفتنش آسان است)، اما برای یک لحظه رهایی بالقوه را برای خودتان تصور کنید – که با دادن و رها کردن حاصل می‌شود. چه اتفاقی برای استرس می‌افتد زمانی که می‌گویید “مال تو، برش دار”. استرس از دست دادن بیش از خود آن رویداد است.

#7 : یکصدایی با طبیعت

بیرون بروید و قدم بزنید، در طول خیابان، در یک پارک یا کنار ساحل. به پرندگان و درختان نگاه کنید. به هستی نگاه کنید که همه با هماهنگی در حرکتند. طبیعت با نظم زیبایی عمل می‌کند. همه چیز در حال اتفاق می‌افتد. درخت‌ها نگران نیستند که آیا فردا کسی به آنها آب می‌دهد یا نه. شما هم طبیعت را الگوی خود قرار دهید.

#8 : نگاهی کل نگرانه داشته باشید

یک قدم به عقب بردارید. منظورم به طور فیزیکی نیست. به زندگی از بالا نگاه کنید و همه آن زمان‌هایی را به یاد بیاورید که فکر می‌کردید زندگی بد و زشت است. زمان‌‌هایی که در قعر مشکلات فرو رفته بودید و فکر می‌کردید راهی برای رهایی از آن شرایط وجود ندارد. ولی هم اکنون آن شرایط سپری شده‌اند. داشتن نگاهی کلی و از بالا نسبت به زندگی در شرایط پراسترس کمک می‌کند تا به یاد بیاوریم که این رویداد فقط از نقطه نظر فرد در درون شرایط بحرانی تعریف شده است و از بالا یکی از رویدادهای طبیعی و کوچک در این عالم است.

#9 : دعا کنید

و در نهایت، دعا به همراه مراقبه می‌تواند نیروی آرامش‌بخش عظیمی به همراه داشته باشد. به یاد داشته باشید که مراقبه مثل شنیدن است و دعا مثل صحبت کردن. بنابراین هردو به نحوی به ما در رسیدن به آرامش و تعادل کمک می‌کنند.

مطالب مرتبط:

ذهن آگاهی برای رهایی از استرس

بخشی از دوره مدیریت استرس

مدیریت استرس (دوره آنلاین)

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *