آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تصمیم گیری- ویدا فلاح

تصمیم گیری قسمت دوم

 

کمالگرایی و ناتوانی در تصمیم گیری :

با فافرادی رو به رو بودید که نمی توانند به راحتی تصمیم بگیرند شاید چون خیلی دقیق هستند و یا به اصطلاح خودشان استاندارهایشان خیلی بالاست و این افراد انجام یک کار یا کامل کردن یک کار برایشان خیلی سخت است.

اینکه کمالگرایی تبدیل شود به کامل گرایی افراطی یک مشکل روانشناختی محسوب می شود و فرد باید به دنبال بهبود و درمان خودش باشد. چون با توقف های بسیاری مواجهه می شو.

ویژگی های کامل گرایی افراطی:

کامل گرایی افراطی یعنی فرد تلاش می کند تا همه چیز بی عیب و نقص باشد.

آنها به خود و دیگران خیلی سخت می گیرند و برایشان مهم نیست چه کاری را انجام می دهند. مهم برایشان این است که کارشان با کمترین نقص انجام بگیرد و این نوع نگاه کردن آرامش را از آنها می گیرد.

این افراد مدام دنبال اهداف مبهم هستند، شاید خیلی چیزها بخواهند هم از خودشان و هم از اطرافیانشان، ولی آنقدر مبهم است که جایی کلافه می شوند و از پا در می آیند

برای این افراد تصمیم گیری یکی از سخت ترین کارهاست و خیلی دیر و سخت تصمیم می گیرند. برای آنها تصمیم گیری به این معناست که کار باید به صورت صد در صد کامل و بی عیب و نقص باشد و یا کلا چیز بدی در مقابلشان قرار گرفته که باید آن را کنار بگذارند.

به ندرت کاری را قبول می کنند و همیشه منتظر یک زمان ایده آل برای انجام کارشان هستند که هیچ وقت پیدا نمی شود حتی ممکن است که کاری را انجام بدهند اما بیشتر از زمان لازم و منطقی آن. چون نمی خواهند هیچ اشکالی در کارشان باشد.

برای کاهش کامل گرایی افراطی چه کارهایی انجام دهیم:

1) اصلاح ذهنیت. یاد بگیریم که گزینه ی کامل نداریم، ما می توانیم از بین گزینه ها بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

2) جنبه های منفی را فیلتر کنید و توجه و تمرکز را ه جنبه های مثبت موقعیتی که با آن رو به رو هستید بدهید.

3) به جای کامل گرا بودن پیشرفت گرا باش. تمرین کنید از یک گزینه ی ناقص اما نستا خوب شروع کنی و آن را در طول زمان بهتر از آنچه که هست انجام دهی

به یاد داشته باشید هیچ کدام از آدمهای فوق العاده ایی که در اطرافتان می بینید از روز اول ایده آل وآنقدر خوب نبودند و از آن مهم تر آنکه امروز هم کامل نیستند هنوز هم جا دارد که ری خودشان کار کنند.

کمال گرایی می تواند انسان را فلج کند و باعث شود که اصلا شروع نکند. تمرین کنید تا با تعادل بپذیرید که کاستی و نواقص باعث رشد شخصی شما می شود.

برای اطلاعات بیشتر به دوره تفکر عقلانی مراجعه کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *