آموزش‌ مهارت‌های زندگی

منصفانه, دعوا کردن, بحث کردن

منصفانه دعوا کردن را یاد بگیریم

چه عواملی باعث ماندگاری یا از بین رفتن یک رابطه می شود؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال، از افراد سالمندی که ازدواج موفق و ماندگاری داشتند سوال پرسیدیم. در طی صدها مکالمه ای که با این افراد داشتیم، یک پاسخ به طور بارزی تکرار می شد.

وقتی رابطه تان را در نظر می گیرید، از خود یک سوال کلیدی بپرسید: آیا می توانید با همسرتان گفتگو کنید؟ و دقیق تر اینکه،‌ آیا می توانید با همسرتان درباره هر موضوعی گفتگو کنید یا موضوعات حساسی وجود دارد که خارج از محدوده مجاز گفتگو برای شما و ایشان قرار می گیرند؟ به عنوان یک قاعده، آنهایی که سالهای سال در کنار هم ازدواج موفقی داشته اند معتقدند که اگر می خواهید ازدواج موفقی داشته باشید، لازم است بتوانید با همسرتان به راحتی صحبت کنید. در واقع، اصلی ترین پشیمانی در ازدواج ها از این است که افراد پیش از ازدواج دقت نکرده بودند که طرف مقابلشان در ارتباط برقرار کردن ضعیف است.

چه زمانی ارتباط برقرار کردن از هر زمان دیگری مهم تر است؟ یک موردی که همه زوج ها باید بدانند و انجام دهند این است که اگر قصد دارند در کنار هم باقی بمانند، یاد بگیرند درباره مشکلات شان باهم صحبت کنند. به خصوص، باید بدانند که چطور با هم دعوا کنند. دعوا و بحث بخش غیرقابل اجتنابی از روابط است. مهم این است که ما بدانیم چگونه با آنها برخورد کنیم.

دعوا کردن به این معنا نیست که رابطه به انتهایش رسیده است. ما با پیشینه ها و ذهنیت های مختلف می آییم و این تفاوت ها گاهی منجر به بحث و مشکل می شود. مهم است که وقتی دعوایمان می شود، ادامه اش ندهیم. سعی کنیم آن را آخر دنیا نبینیم. از آن عبور کنیم و بپذیریم که این اتفاق تکرار می شود و مهم این است که بتوانیم از آن بگذریم.

رمز ازدواج های موفق و طولانی در همین است، اینکه درک کنیم دعوا پیش می آید و باید یاد بگیریم چگونه در آن موقعیت ها در رابطه حاضر شویم. شاید اطرافتان افراد سالمندی باشند که سالهای سال باهم زندگی کرده اند و حتما طی این زمان با هم مشکلاتی داشته اند. اما آنها این قانون را می دانستند که چگونه از دعواهایشان عبور کنند.

در ادامه چند راهکار برای گفتگو در حین مشکلات به شما ارائه کرده ایم تا اجازه ندهید مشکل شما را و رابطه تان را از پا در آورد، بلکه شما بتوانید به راحتی از آنها عبور کنید:

راهکار شماره ۱: اگر نمی توانید به راحتی درباره موضوعی گفتگو کنید، فضایتان را عوض کنید.

گاهی بیرون رفتن از خانه برای گفتگو و تغییر محیط به گفتگو و حل یک مسئله کمک می کند. چون فضای تکراری خانه که عموما در آن مشکلات برمی خیزند ذهنیت مشکل خیز را بر می انگیزد، در حالی که در فضای جدید، ذهن بهتر به کار می افتد و راه حل های جدید بهتر به ذهن خطور می کنند. 

راهکار شماره ۲: روشی پیدا کنید برای اینکه خشم و آزردگی تان را بیرون بریزید و بعد از آن با همسرتان شروع به صحبت کنید.

برای مثال، نوشتن کمک می کند آشفتگی ذهنی و ناراحتی ما تا حدود زیادی خالی شود و بهتر بتوانیم مسئله را درک و تجزیه و تحلیل کنیم. بنابراین در گفتگوی بعدی هم بهتر توضیح خواهیم داد و به احتمال بیشتری به راه حلی برای مسئله مان می رسیم در عین اینکه هیجانی و احساساتی عمل نمی کنیم.

راهکار شماره ۳: به شوخی یکدیگر را اذیت نکنید. 

بعضی از زوج ها با هم شوخی می کنند و گاهی درباره موضوعاتی شوخی می کنند که برای فرد مقابل موضوع حساس و ناراحت کننده ای است. یکی طرز صحبت کردن دیگری را به شوخی دست می اندازد و دیگری به شوخی به کم مو شدن همسرش اشاره می کند. این شوخی ها می توانند از حد خارج شوند و منجر به دعوا شوند. همچنین ممکن است فردی که ناراحت شده، در جای دیگری به بهانه دیگری و به طور جدی با همسرش دعوا کند در حالی که دلیل نهفته آن شوخی های خارج از حدی بوده که قبلتر او را آزرده اند. بنابراین مراقب شوخی هایمان باشیم. اگر موضوع شوخی همسرمان است، بهتر است این کار را نکنیم و اگر می کنیم، مطمئن شویم که این موضوع برای او حساس نیست یا آزارش نمی دهد.

راهکار شماره ۴: به همسرتان گوش دهید.

افراد سالمندی که ازدواج های موفقی داشته اند، تلاش برای گوش دادن به طرف مقابل، و اهمیت دادن به آنچه می شنوند را یکی از عوامل اصلی از بین برنده اختلافات می دانند. آنها معتقدند این یکی از چالش های اصلی در ازدواج هاست – اینکه بتوانیم بدون قطع کردن صحبت طرف مقابل به نقطه نظرات او واقعا گوش دهیم. گاهی برخی از ما فکر می کنیم همه جواب های درست را داریم و وقتی طرف مقابل هم نقطه نظرش را بیان می کند، اگر ساکت باشیم، داریم جواب او را در ذهن مان آماده می کنیم. اما این روش مناسبی برای ارتباط برقرار کردن نیست. اگر می خواهیم رابطه ای طولانی مدت داشته باشیم باید شروع کنیم به فعالانه گوش دادن و اجازه دهیم طرف مقابل نقطه نظرش را ابراز کند. 

چه آن را دعوا بنامید یا جروبحث و یا اختلاف، اگر مایلید رابطه تان شکوفا باقی بماند، لازم است عادلانه دعوا کردن را بیاموزید و چه بهتر که آن را قبل از پیش آمدن مشکلات بیاموزید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *