آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ذهن ناهوشیار, ذهن ناهشیار, ذهن ناخودآگاه, ناخودآگاه,برنامه ریزی ذهن,برنامه ریزی ذهنی

چگونه ذهن ناهشیارمان را برنامه ریزی کنیم؟

اگر می خواهید در ایجاد تغییرات در زندگی تان موفق باشید، لازم است که موافقت ذهن ناهوشیارتان را در این مسیر کسب کنید. در این راه، لازم است که ما ذهن ناهوشیارمان را از ضرورت تغییر آگاه کنیم. سپس می توانیم از تکنیک های موثری برای برنامه ریزی ذهن ناهوشیار برای ایجاد تغییراتی اساسی استفاده کنیم.

برای ایجاد تغییر، باید در دو سطح هشیار و ناهوشیار تغییر را اعمال کنیم. در حالی که به راحتی می توانیم تصمیم بگیریم ذهن هوشیارمان را تغییر بدهیم، تغییر در سطح ناهوشیار ذهن چالش برانگیزتر است. تغییر در سطح ناهوشیار مستلزم تعهد، میل و انگیزه بالا و شناختی از فرآیند تغییر در این سطح است.

اولین قدم برای برنامه ریزی ذهن ناهوشیار ، دادن توجهی متمرکز به این بخش از ذهن است و این کار از طریق سکوت ذهنی انجام می شود. بعد از این است که می توانیم ذهن ناهوشیار را برای تغییر آماده کنیم. در ادامه راهکارهایی برای برنامه ریزی ذهن ناهوشیار ارائه می کنیم.

 

۱۰ راهکار برای برنامه ریزی ذهن ناهوشیار

۱- برنامه ای واقع بینانه برای ناهوشیارتان انتخاب کنید – کم کردن 50 کیلوگرم وزن در یک هفته هدفی غیرواقع بینانه است، صرف نظر از اینکه شما چقدر در برنامه ریزی برای ذهن ناهوشیار خبره باشید. به شکلی هدف گذاری کنید که میان افکار، و احساسات تان نسبت به آن افکار تعارضی نباشد. برای مثال، خود را تصور کنید که روی وزنه ایستاده اید و وزن تان 10 کیلوگرم کمتر از وزن فعلی تان است و یا لباس هایی با سایز کوچک تر پوشیده اید.

۲- طوری برنامه ریزی کنید که گویی تغییر دلخواه تان هم اکنون رخ داده است – برای مثال اگر برنامه مورد نظرتان، شامل عادت به سالم خوردن است، خود را تصور کنید و یا در فیلمی ببینید که در حال خوردن سبزیجات هستید، لبخند می زنید و از غذایتان لذت می برید درحالی که این عبارت تاکیدی را تکرار می کنید “من عاشق غذاهای سالمم”.

برای برخی افراد ضمیر اول شخص بهتر اثر می کند و برای برخی دیگر ضمیر دوم شخص (تو).

۳- به عنوان قاعده، ذهن ناهوشیارتان را از جایگاهی بیرونی برنامه ریزی کنید – این کار را با مشاهده خودتان روی یک صفحه سینما انجام دهید و ضمیر “تو” را به جای ضمیر “من” به کار ببرید. البته همه مردم ممکن است با این موضوع راحت نباشند و با ضمیر “من” احساس راحتی بیشتری کنند که در این صورت بهتر است از همین ضمیر استفاده کنند.

بعد از اینکه برنامه ریزی را کامل کردید، بهتر است وارد فیلمی که ساخته اید شوید و فیلم نهایی را به طور کامل و با شدت هرچه تمام تر، به طور اول شخص در ذهن تان تجربه کنید. طوری رفتار کنید که گویی خودتان واقعا آنجا هستید و وقایع را می بینید، می شنوید و تجربه می کنید. بدین شکل می توانید در لایه های عمیق تر ناهوشیار باور به شدنی بودن آن را ایجاد و تثبیت کنید.

۴- استفاده از بیشترین تعداد ممکن از حواس – مثال : خود را ببینید که در کنار ساحل در حال قدم زدن هستید، شن را در میان انگشتان پاهایتان لمس کنید، صدای امواجی که به ساحل می خورند را بشنوید، بوی دریا را در بینی تان استشمام کنید. همه این کارها به باورپذیرتر شدن این واقعه برای ذهن ناهوشیار کمک می کنند.

۵- به جای تمرکز بر مسئله، به راه حل آن متمرکز شوید – به دلیل نحوه پردازش اطلاعات در ذهن، بهتر است ذهن ناهوشیار را با عبارت های مثبت برنامه ریزی کنیم به جای عبارت های منفی. ذهن ناهوشیار نمی تواند عبارتی منفی مثل “نمی شوم”، “نمی خواهم”، “ندارم” و مثل این را پردازش کند. برای مثال این عبارت که “من دوست ندارم سیگار بکشم” عبارتی منفی است. عبارت های منفی توسط بخش های سطح بالاتری از مغز پردازش می شوند(بخش های هوشیار مغز). بنابراین برای برنامه ریزی ذهن ناهوشیار باید از عبارت های مثبت استفاده کنیم، مثل “من برای همیشه سیگار را ترک کرده ام”.

۶- از تکرار مداوم برای برنامه ریزی ذهن ناهوشیار کمک بگیرید – استفاده از تصویر سازی بسیار واضح و شفاف و استفاده از نیروی تخیل باعث تشدید و تثبیت برنامه ریزی می شود. تکرار عبارت های تاکیدی و تجسم(تصویر سازی) منظم و مکرر یک روش شناخته شده برای برنامه ریزی ناهوشیار است.

۷- آن را ساده نگه دارید – هربار که برای برنامه ریزی ذهن وقت می گذارید بهتر است به یک موضوع خاص بپردازید و فقط یک تمرین یا یک سی دی آموزشی را گوش دهید – ممکن است طی هفته به چندین موضوع مختلف بپردازید اما دقت کنید که در هر بار نشستن برای این کار فقط بر روی یک موضوع تمرکز داشته باشید.

۸- آن را زیر سوال نبرید، بلکه اجازه دهید تا اثر کند – آخرین کاری که شما باید بعد از یک جلسه برنامه ریزی ذهنی انجام دهید این است که از خود بپرسید آیا اثری داشت یا نه. بیشترین اثرات زمانی ایجاد می شوند که شما آن را فراموش کرده اید و به ناگاه متوجه می شوید که “وای، اثر کرد!”

۹- باور و اعتماد – باور به قدرت ذهن ناهوشیارتان داشته باشید زیرا یکی از روش های برنامه ریزی ذهن ناهوشیار از طریق سیستم باورها است. آنچه فرد می اندیشد (ذهن هوشیار)، ذهن (ناهوشیار) آن را ثابت می کند. باورها حکم دستورالعمل هایی را برای ذهن ناهوشیار ما دارند، به خصوص زمان هایی که همراه با احساساتی هم راستا می شوند.

۱۰- در وضعیتی فوق متمرکز و هیپنوتیک ذهن تان را برنامه ریزی کنید – عامل انتقادی ذهن هوشیار ما که از تغییرات فوری و آسان در ذهن ناهوشیار جلوگیری می کند، در حالت هیپنوتیزم کنار می رود و باعث به وجود آمدن جریانی مستقیم به سمت ذهن ناهوشیار می شود. البته ذهن ناهوشیار، ورودی هایی که با سیستم ارزشی و اعتقادی فرد در تناقض باشند را نمی پذیرد. به هر صورت، با کمک تمرکز شدید، خلسه و حالت هیپنوتیک، می توانید سریع تر و موثرتر برنامه ریزی ذهن ناهوشیارتان را به سمت دلخواه تغییر دهید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *