آموزش‌ مهارت‌های زندگی

گذشت، بخشش، مهربانی

گذشت کردن چگونه به روابط ما کمک می کند؟

گذشت کردن، کار آسانی نیست. آیا شما به خاطر اینکه تک فرزند هستید و یا چون‌که از فداکاری خوشتان نمی‌آید، گذشت برایتان سخت است.

وقتی شما به طرز اشتباهی مذاکره کنید، یک طرف رابطه احساس قربانی بودن می‌کند و طرف دیگر خشمگین و عصبی می‌شود و این رابطه دیگر زنده نخواهد ماند. همچنین بسیار مهم است که بدانید چگونه با یکدیگر مذاکره کرده تا هر دو طرف احساس راحتی کنید.

زوج ها، برای موقعیت هایی مانند تغییر شغل، کارهای منزل و یا حتی رنگ دیوارهای اشپزخانه با هم مصالحه می‌کنند. بعضی از این گذشت ها و مصالحات کوچک، و برخی دیگر بزرگ و قابل توجه هستند، اما هر دوی آنها به میزان مساوی مهم هستند زیرا باید هر دو طرف حس ارزشمندی خود را حفظ نمایند.

این طبیعی است که فکر کنیم همه ما از خود گذشته هستیم،  اما در اصل حقیقت ندارد.

گذشت کردن کار دشواری است زیرا یکی از طرفین رابطه، کاری را انجام میدهد که به‌ آن علاقه‌ای ندارد. به عبارت دیگر یعنی برای طرف مقابلش از خواسته‌اش می‌گذرد. این طبیعی است که فکر کنیم ما از خود گذشتگی می‌کنیم اما حقیقت این است که ما برای به دست آوردن چیزی که می‌‌خواهیم تسلیم نمی‌شویم. گاهی در بدست آوردن آنچه که می‌خواهیم اینقدر غرق می‌شویم که متوجه نمی‌شویم چگونه طرف مقابلمان را ناچار به گذشت و سازش کرده‌ایم. اینکار شریک زندگیمان را به سمت قربانی شدن میبرد که مسائل و مشکلات ناراحت کننده و خشونت آمیزی را در پی دارد.

بعضی اوقات گذشت، کار آسانی نیست. برای مثال زوج متاهلی را در نظر بگیرید که برای شب می‌‌خواهند برنامه‌ریزی کنند. مرد تمایل دارد در خانه بماند زیرا روز کاری خسته کننده‌ای داشته است و می‌خواهد استراحت کند. در حالی که زن تمایل دارد برای تماشای فیلم  به سینما بروند. مرد در ابتدا از این پیشنهاد استقبال نمی‌کند اما در نهایت برای اینکه همسرش ناراحت نشود، تصمیم می‌گیرد پیشنهاد او را بپذیرد. این در حالی است که زن واقعا نمی‌خواهد فیلم تماشا کند، بلکه او فقط به دنبال راهی است تا زمانی را با همسر خود سپری کند.

هر دوی آنها گذشت کرده‌اند اما نمی‌دانند زیرا به صدای درونشان توجه نمی‌کنند. البته ممکن است این کار مشکلاتی برای  آنها ایجاد کند، اما در حقیقت هردوی آنها دچار سو تفاهم شده‌اند.

مرد از دیدن فیلم پریشان شده و به این فکر می‌کند که فردا در محل کار چه کارهایی دارد، و زن از اینکه همسرش به او توجه نمی‌کند، ناراحت است. شاید اگر می‌توانستند با هم صحبت کنند برایشان کافی بود زیرا می‌فهمیدند که دقیقا چه می خواهند.

وقتی شما با هم گفتگو می‌کنید، رابطه تان را بهبود می‌بخشید

گذشت درست و به موقع، به شما و شریک زندگی‌تان کمک می‌کند تا بهترین باشید. هر دوی شما تصمیم میگیرید که ناراحتی موقتی‌تان را برطرف کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا رابطه‌تان قوی‌تر شود و هر دوی شما بهترین کار را برای یکدیگر انجام می‌دهید. این اشتباه است، اگر فکر ‌کنید فقط شما‌ هستید که گذشت می‌کنید. باید در انجام این کار علاوه بر شریک زندگیتان، خودتان و آینده‌تان را نیز در نظر بگیرید.

 چگونه مصالحه و گذشت کنیم.

برابر باشید

گذشت کردن یعنی یکی از شما در مسیر زندگی و اهداف خود نیست، اما نباید بابت این اتفاق صدمه ببیند و عصبانی شود. قبل از اینکه تقاضای گذشت کنید یا از شریکتان بخواهید در برابر خواسته شما تسلیم شود، به این فکر کنید که در عوض چه پیشنهادی می‌توانید بدهید. پیشنهادتان نباید حالت رشوه داشته باشد اما در عین حال باید هر دوطرف به میزان یکسان احساس رضایت کنند.

وقتی ناراحت و عصبی هستید،  مذاکره نکنید.

آخرین باری که دعوای بدی را با همسر و یا شریک زندگیتان داشته‌اید را به یاد دارید. آیا نکات مثبت یا سازنده ای از این دعوا به دست آمد؟ البته که نه. گذشت هم از این قاعده مستثنی نیست. تنها زمانی که آرام هستید و یا احساس می‌کنید ذهنی بازی دارید، گفتگو کنید. شما می خواهید با هم مذاکره کنید نه دعوا.  گذشت در حین خشم رابطه‌تان را از بین می‌برد.

درباره مسائل مهم گذشت نکنید.

به یاد داشته باشید که گذشت باید برای هر دو طرف سود داشته باشد. اگر گذشت باعث شود که شما رویاها، خانواده، دوستانتان و یا شغلتان را کنار بگذارید باید به آن فکر کنید. فرض بر اینکه هیچ کدام از موارد بالا برای رابطه تان سمی نیست، بنابراین شما نباید با گذشت کردن بخشی از وجودتان را برای کمک به شریک زندگی‌تان از دست بدهید. رشد و تغییر در رابطه بسیار مهم است. ولی اینکه بخواهید به فردی قربانی، که نه دیگر رویایی می‌سازد و نه دیگر از اتفاقات خوشحال می‌شود، تبدیل شوید اصلا مناسب نیست.

عادلانه رفتار کنید.

به یاد داشته باشید که گذشت کردن بدین معنی نیست که تنها یک نفر در این رابطه خود را فدا کند. به فرض مثال، شما به  شهر دیگری سفر می‌کنید که در آن شادترید و  آرامش بیشتری دارید، اما آیا همسرتان هم همین حس را به آن شهر دارد؟  آیا زندگی‌اش را با تصمیمات خودخواهانه خود تباه کرده‌اید؟ آیا این کار عادلانه است؟ به نظر عادلانه نیست، شما نیاز دارید تا با راهکارهایی که ارائه داده‌ایم به یک تصمیم درست برسید.

ثبات داشته باشید!

اگر شما تصمیمی گرفتید که هم خودتان و هم همسرتان با آن موافق هستید، تصمیم‌تان را عوض نکنید. یا اگر در حین صحبت افکار تازه‌ای به ذهنتان می‌رسد آن را به نحوی بیان نکنید که به نظر بیاید در رابطه‌تان سست هستید، حتی می توانید افکارتان به صورتی چالش برانگیزی بیان کنید تا همسرتان متوجه ثبات شخصیتی شما بشود. اگر تصمیمی را می‌گیرید  به آن پایبند بمانید.

 

به یاد داشته باشید که گذشت بخشی از عشق است. ممکن است گاهی اوقات برایتان چالش برانگیز، خسته کننده یا حتی غیر ممکن باشد اما به یاد داشته باشید که همه انسان‌ها این‌کار را انجام می‌‌دهند. اگر شما فکر می کنید مصالحه کردن و گذشت با شریک زندگیتان برایتان سخت است، بدان معنی نیست که باید از هم جدا شوید یا خیلی به مشاور مراجعه کنید، بلکه به این معنی است که بنشینید و باهم گفتگو کنید تا بفهمید چه چیزی شما را به سمت خوشبختی و موفقیت می‌برد.

باید همیشه احساس کنید که در این کار با طرف مقابلتان برابر هستید: هر دوی شما باید چیزهایی را از دست بدهید تا چیزهای جدیدی را دریافت کنید. هدف اصلی گذشت کردن این است که شما در طول رابطه‌تان احساس امنیت و خوشحالی کنید.

اگر پس از تلاش های بسیار متوجه شدید که نمی توانید با روش درست اینکار را انجام دهید می توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

گذشت کردن در رابطه بسیار مهم است زیرا به شما کمک می‌کند تا رابطه‌ان را به شیوه درست حفظ کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *