آموزش‌ مهارت‌های زندگی

آیا به قضاوت کردن اعتیاد دارید؟

آیا به قضاوت کردن اعتیاد دارید؟

از میان طیف کامل افکاری که به ذهن ما می رسد، قضاوت کردن منفی ما درباره خودمان و دیگران یکی از تمایلات اصلی ذهن است. مثل این می ماند که ما غده ای مخصوص ترشح هورمون قضاوت کردن داشته باشیم. قضاوت های منفی و واکنشی در لحظه اتفاق می افتند و در مقابل هر رویداد یا فردی ممکن است ما چنین واکنشی داشته باشیم.

تمرین : قضاوتگری‌ ات را تحلیل کن

اگر اجازه دهید که قضاوت هایتان بررسی نشده در ذهن تان باقی بمانند، آنها به تدریج بخش عمده افکار و هیجانات شما را در بر خواهند گرفت و شما را نه تنها در نگاه دیگران فردی منفی اندیش و غیرجذاب می کند، بلکه باعث ناآرامی و ناراحتی شما هم می شود. اما اگر به مطالعه و تحلیل آنها بپردازید، بررسی شان کنید، به الگوهای تکراری خواهید رسید که مرتبط با رویدادهای گذشته تان هستند و متوجه خواهید شد که قضاوتهای شما درباره دیگران ریشه در قضاوتهایتان درباره خودتان یا رویدادهایی که در گذشته شما اتفاق افتاده دارد. این تمرین خوبی است که همه قضاوتهای خود را بررسی کنیم، درباره ریشه و علت آنها فکر کنیم و ببینیم از کجا نشات می گیرند. برای این تمرین ۳۰ دقیقه زمان اختصاص دهید.

+ در لحظه حال حضور پیدا کنید. حداقل پنج دقیقه به تنفس ذهن آگاه بپردازید.

+ یک قضاوت را به یاد بیاورید. ببینید در روزهای اخیر چه قضاوتهایی درباره خودتان یا فرد دیگری داشته اید، یکی از شدیدترین هایشان را انتخاب کنید.

+ به احساسی که در جسم تان دارید توجه کنید. همانطور که قضاوت تان را به یاد می آورید، توجه کنید به اینکه آیا این قضاوت نمودی جسمی هم دارد یا نه. در حین داشت این قضاوت در ذهن تان چند دقیقه تمرکز کنید و ببینید که آیا احساس خاصی بواسطه این فکر در جسم تان حس می کنید و اگر حس می کنید در کجای بدن تان آن را حس می کنید.

+ هیجانات همراه با قضاوت را کشف کنید. برای مثال، برخی قضاوتها می تواند احساس خشم در فرد قضاوت کننده ایجاد کنند، در حالی که قضاوت دیگری موجب احساس شرم شود یا دیگری موجب احساس همدلی. زمانی را صرف تحلیل این احساسات که بواسطه قضاوتی به خصوص در شما ایجاد می شود کنید.

+ به ذهن مشاهده گرتان توجه کنید. توجه کنید که بخشی از وجود شما که دارد قضاوت کردن را مشاهده می کند، خودش قضاوت کننده نیست. بلکه صرفا مشغول توجه به حواس جسمی، افکار و احساسات است، با حفظ تعادل و کنجکاوی.

+ به یاد بیاورید که آیا این نوع قضاوت را قبلا هم داشتید یا نه. آیا معمولا دچار این شکل از قضاوت می شوید؟ اگر چنین است، آیا می دانید که چرا این واکنش اتوماتیک را نسبت به برخی افراد یا برخی موقعیت ها دارید؟ آیا این قضاوت باعث می شود از دیگران فاصله بگیرید یا باعث بیشتر نزدیک شدن شما به آنها می شود؟ آیا می دانید که ریشه آن چیست؟ سعی کنید چند دقیقه ای را صرف پیدا کردن ریشه های آن در گذشته تان بکنید.

+ درباره دلایلی که در مورد قبل پیدا کردید بنویسید. وقتی را بگذارید برای نوشتن دلایلی که به ذهن تان رسید. دلایلی که باعث ایجاد این نوع قضاوت در ذهن شما می شوند.

دفعه بعدی که درگیر یک واکنش قضاوتی شدید، این تمرین را انجام دهید. ببینید که آیا می توانید به آنچه در بدن تان اتفاق می افتد توجه کنید. وقتی انگشت قضاوتگری را به سمت دیگران نشانه می روید، بدانید مابقی انگشتان‌تان به سمت خودتان است، پس سعی کنید بخشی از این قضاوت که مربوط به شما و شخصیت، باورها و باید و نبایدهای خودتان است را کشف کنید. از این قضاوت کردن در جهت تغییر و بهتر شدن خود استفاده کنید. ببینید که این قضاوت کردن دیگران چه اطلاعاتی به شما درباره خودتان می دهد. بسیاری از قضاوتهای ما ریشه در رویدادهای دردناک زندگی خودمان دارد. این افکار تحلیل و توجه عمیق و شخصی ما را می طلبد.

خرد ما بواسطه مشاهده گری، به خصوص مشاهده افکار، احساسات و رفتارهای خود رشد می کند و به ما در رسیدن به تعادل کمک می کند. با تمرینات کوچک ولی مستمر در جهت تعادل حرکت کنیم.

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *