آموزش‌ مهارت‌های زندگی

راهکارهایی برای معنادارتر کردن زندگی, معنای زندگی, زندگی با معنا

راهکارهایی برای معنادارتر زندگی کردن

زندگی و معنای زندگی

ممکن است ما به سرعت تا انتهای زندگی پیش برویم، بدون اینکه لحظه‌ای مکث کنیم و درباره معنای زندگی بیاندیشیم.

اما این سوالی است که مهم است پیش از مرگ جوابش را پیدا کنیم: آیا زندگی من معنا دارد؟ و اگر معنا دارد، معنایش چیست؟

اینکه احساس کنیم آنچه انجام می‌دهیم معنا و مقصود مشخصی دارد، مقصودی که برای شما مهم است، می‌تواند تاثیر عظیمی بر نحوه زندگی کردن شما و کیفیت لحظات‌تان بگذارد. این می‌تواند هر روز صبح بیدار شدن را برای شما بسیار هیجان انگیز کند و باعث شود بیصبرانه منتظر شروع روزتان باشید. دیگر نیازی نباشد خود را مجبور به تلاش سخت کنید، بلکه گاهی حتی لازم باشد به خود یادآوری کنید که کمی هم استراحت کنید و دست از کار بکشید.

اما چطور می‌توانیم زندگی‌مان را معنادارتر کنیم؟ پاسخ به این سوال می‌تواند پیچیده باشد و به عوامل مختلفی وابسته باشد. من در اینجا چند موردی که به نظرم به معنادارتر شدن زندگی ما کمک می‌کند را آورده‌ام:

۱. مهم‌هایتان را بشناسید

پنج موردی که اساس زندگی شما هستند و راه و روش زندگی شما را تعیین می‌کنند را بنویسید. این موارد ممکن است شامل، «زمان‌هایی برای خانواده» باشد یا «آواز خواندن روزانه» یا ممکن است شامل مسائل پیچیده‌تری مثل «صادق بودن» یا «ساده زیستن» باشد.

۲. به دنبال علایق‌تان بروید

این علایق ما هستند که دنبال کردن‌شان زندگی ما را ارزشمند می‌کند و معنای زندگی ما را پررنگ تر و عمیق تر می کند. هر بار که شما کاری را انجام می‌دهید که به آن عشق می‌ورزید، این کار کردن لذتی غیرقابل تصور در شما ایجاد می‌کند. حال اگر بتوانید از این کاری که به آن علاقه‌مندید در جهت بهتر کردن دنیا هم استفاده کنید، زندگی شما بیش از پیش معنادار می‌شود.

اگر هم در حال حاضر نمی‌توانید (شرایطش را ندارید) تا شغلی همراستا با علایق‌تان پیدا کنید، برای پیدا کردن آن یا در جهت ساختن آن هر روز تلاش کنید. با تلاش در جهت آن فعالیتی که علاقه شماست و خبره شدن در آن مسیر، شما بالاخره در طی زمان فرصتی پیدا می‌کنید تا با شغل مورد علاقه‌تان کسب درآمد کنید. خود را برای ملاقات با آن فرصت آماده کنید!

۳. هدف زندگی‌تان را مشخص کنید

اگر قرار بود دلیلی برای زنده بودن‌تان پیدا کنید،‌ آن دلیل چه بود؟ شما برای چه چیزی زنده‌اید؟ چه اصولی را در زندگی بیش از هرچیز مهم می‌پندارید؟ آیا علت و مقصود زندگی شما کمک به دیگران است؟ آیا هدف شما این است که بوسیله هنر یا کلام‌تان اثری در عالم داشته باشید؟ یا اصلاً نمی‌دانید که قرار است در این دنیا چه تاثیری داشته باشید. پیدا کردن این هدف، مسئولیت جسورانه‌ای است. زمانی که من اولین بار به این موضوع اندیشیدم، نمی‌دانستم که باید از کجا شروع کنم. این مستلزم وقت و تلاش است تا خودمان را بشناسیم و در نهایت هدفی برای زندگی‌مان تعریف و تعیین کنیم. پیشنهاد میکنم زمانی را صرف مطالعه یا درون‌نگری درباره این موضوع کنید و حتما به آن بپردازید، پیدا کردن هدف زندگی به داشتن یک زندگی معنادار و پیدا کردن معنای زندگی کمک زیادی می‌کند.

۴. هوشیار باشید

نسبت به خودتان و کارهایی که انجام می‌دهید هوشیار باشید. ذهن آگاه بودن نسبت به آنچه هستیم و آنچه انجام می دهیم به ما کمک می‌کند تا بر اساس اصول و اعتقادات‌مان و در راستای هدف‌مان، آنچنان که می‌پسندیم زندگی کنیم. در این راستا، هر روز فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید را بنویسید و در آخر روز مرورشان کنید، حواستان باشد که کدامها در مسیر اصلی شما هستند و کدامیک شما را از مسیر منحرف می‌کنند. و سعی کنید از مواردی که شما را منحرف می‌کنند در آینده اجتناب کنید. مدیتیشن ابزار فوق‌العاده‌ای است برای تقویت اراده و کمک به شما تا زندگی‌تان را به شکلی آگاهانه بسازید. ذهن‌آگاهی، هوشیاری ما نسبت به خودمان، رفتار و عکس‌العمل‌هایمان و در نهایت کل زندگی‌مان را بیشتر می‌کند.

۵. تمرکز داشته باشید

به جای اینکه سه یا چهار هدف را همزمان دنبال کنید و در هر یک پیشرفت کمی داشته باشید، همه انرژی‌تان را روی یک هدف قرار دهید. تمرکز کنید. این باعث می‌شود تا نه تنها استرس ناشی از انجام چندین کار همزمان از دوش شما برداشته شود، بلکه موفقیت شما در رسیدن به آن یک هدف بیشتر خواهد بود. سعی کنید اهداف‌تان را در راستای علایق‌تان تعریف کنید، تا میل درونی شما در تلاش برای محقق ساختن اهداف‌تان به شما کمک کند.

۶. به آدمها بیشتر از اشیا اهمیت دهید

اغلب، زمانی که قصد داریم تصمیم بگیریم شیی یا وسیله‌ای را بخریم یا نه، ممکن است با این مسئله روبه‌رو شویم. من توصیه می‌کنم که به آن با دقت توجه کنید و زمانی که قصد دارید چیزی را بخرید، به این فکر کنید که با آن پول می‌توانستید چه تجربیاتی را بخرید. مثلا به جای یک کفش شاید می‌توانستید تجربه پاراگلایدینگ یا یک دوره آموزش عکاسی یا … را داشته باشید و واقعا به آن کفش هم نیازی نداشتید، اما آن تجربه می‌تواند چشم‌انداز شما نسبت به زندگی را تغییر دهد. این موضوع نه تنها می‌تواند معنای عمیق‌تری به زندگی شما بدهد، بلکه می‌تواند احساس شادمانی شما را هم بیشتر کند.

۷. زندگی‌تان را ساده کنید

با ساده‌تر کردن زندگی، شما برای انجام کارهایی که به آنها علاقه دارید و زندگی شما را غنی‌تر می‌کنند فرصت پیدا می‌کنید. انجام این کارها می‌تواند استرس شما را کم کرده، کارایی‌تان را بیشتر و زندگی شما را رویهم‌رفته راحت‌تر کنند.

۸. اهداف روزانه داشته باشید

صبح‌ها، قبل از اینکه کار روزانه‌تان را شروع کنید، برای روزتان سه هدف‌(سه اقدام) که به نظرتان معنادار و انگیزه‌بخش هستند تعریف کنید. اطمینان حاصل کنید که این اهداف با اصول و باورهای شما هم راستا هستند. ابتدا دشوارترین اقدامات را انجام دهید. و این لیست را خیلی طولانی نکنید. اگر لیست تان طولانی باشد، در نهایت هم ذهن‌تان آشفته می‌شود و هم تلاش می‌کنید که چندین کار را با هم انجام دهید، که این تمرکز را از شما می‌گیرد.

انجام همه این فعالیت‌ها شاید کمی سخت به نظر برسد، اما می‌توانید از یکی از آنها شروع کنید و به تدریج تک تک آنها را در برنامه زندگی‌تان اضافه کنید. در نظر داشته باشید، زندگی در مسیر معنا پیدا می‌کند و همه چیز در هدف و غایت آن خلاصه نمی‌شود، اگرچه که هدف هم در جایگاه خودش تعیین کننده و مهم است. بنابراین با انجام کارهایی کوچک، زندگی‌تان را معنادار و مسیر را برای خود لذت‌بخش کنید.

نوشته دیوید لاکر- ترجمه مارال شیخ‌زاده

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *