آموزش‌ مهارت‌های زندگی

 

چگونه می توانم مهارت تصمیم گیری را تقویت کنیم؟

اولا این را بدانید که از صبح که بیدار می شوید مدام مشغول تصمیم گیری هستید، اینکه چه لباسی بپوشید، چه صبحانه ایی بخورید، از چه وسیله ی نقلیه ای استفاده کنید.

این تصمیم گیریها اغلب اوقات به شکل هوشیار فکر نشده و ما نا هوشیار این کارها را انجام می دهیم. اما افرادی که دغدغه ی درستی و غلطی تصمیم را دارند، تصمیم های ناخودآگاه را به ضمیر خود آگاه می آورند و ارزیابی می کنند. اینکار خیلی انرژی می گیرد و در شما تردید ایجاد می کند.

با خود بگوئید هیچ تصمیم صد در صد غلطی وجود ندارد. تصمیماتی وجود دارد که پیامدهای مثبت و منفی را با هم دارد. یعنی وقتی شما تصمیم به ادامه ی تحصیل می گیرید ادامه تحصیل منافعی را در بلند مدت برای شما دارد. البته یک سری چیزها را باید کنار بگذارید.

در اینجا بحث ارزشها و الویتها مطرح می شود که چه چیزی برای شما اهمیت دارد و برای این کار باید به شکل مکتوب فکر کنید و بنویسید که این موضوعات مهم هستند و با هم مقایسه کنید.

تصمیم گیری زمانی برای شما راحت می شود که اولا قبول کنید که بعد از تصمیماتتان شما دچار مشکلاتی هم خواهید شد. شرایط سختی هم پیش می آید که آن موقعیت ها باعث رشد شما می شود. تصمیم گیری صد در صد وجود ندارد هر تصمیمی پیامدهای سخت خودش را هم دارد.

ارتباطتان را با دوستانی که تصمیم جدی گرفته اند بیشتر کنید، الگوهای فکری آنها را بینید، کتاب و رمان بخوانید، درباره ی تصمیم گیری های گذشته فکر کنید حتی مکتوب کنید. این را بدانید که هر تصمیمی را گرفتید وقتی در مسیر آن می افتید بهترین چیزها را دریافت می کنید.

برای اطلاعات بیشتر به دوره تفکر عقلانی مراجعه کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

  1. سپاسگزارم از خانم دکتر از نکات بسیار کاربردی و عاالی که بیان کردن:مثل اینکه هیچ تصمیمی ١٠٠درصد خوب و یا بد نیست و هر تصمیمی پیامدهای خودش رو داره و اگر در مسیر درست باشیم دریافت های خوبی خواهیم داشت و نیاز به ترمز نداریم و بیشتر کتاب بخوانیم که از تجربیات قهرملن داستان استفاده کنیم که در موقعیتهای مختلف چگونه تصمیم میگرفت.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *