آموزش‌ مهارت‌های زندگی

کنترل استرس, مدیریت استرس, درمان استرس

مهارت کنترل استرس

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

اگر خود را شتابان در حال انجام کاری پس از کار دیگری در می یابید، و از اینکه زمان کافی برای انجام تمام کارهایتان ندارید نگرانید…
اگر استرس بالایی دارید و از تعداد کارهایی که بر دوش دارید احساس درماندگی می کنید…
شاید لازم باشد استرس خود را ارزیابی کنید.
این کار را من اخیرا برای خودم انجام دادم، وقتی یک روز از خواب بیدار شدم و احساس کردم میلیون ها کار بر سرم ریخته است و یک میلیون کار دیگر هم در ذهنم پرسه می زنند. من آن روز صبح 20 دقیقه اضافه در تخت دراز کشیدم و به همه کارهایی که باید انجام می دادم و مسائلی که باعث ایجاد استرس در من می شدند فکر کردم.
و بعد تصمیم گرفتن لیستی تهیه کنم: از تمام کارهایی که در ذهنم بودند و باید انجام می دادم و به نحوی فکر درباره شان موجب استرسم می شد. همچنین در این لیست پروژه هایم را و درخواست ها و مسائل مالی و شخصی که مستلزم فکر کردنم بودند را نیز فهرست کردم. نوشتن این لیست کار بسیار مفیدی بود، زیرا می توانستم همه مواردی که در ذهنم پرسه می زدند و موجب استرسم می شدند را دسته بندی و مشاهده کنم.
بعد از اینکه این لیست را تهیه کردم، در مقابل هر مورد از آن توضیح کوتاهی نوشتم، نوشتم که چگونه می خواهم آنها را حل کنم. همین باعث شد که بلافاصله احساس آرامش کنم.
سپس شروع کردم به اقدام نمودن در جهت حل آنها. برخی از موارد را حذف کردم، برخی از کارها را منتفی نمودم، برخی دیگر را به عقب انداختم و تصمیم گرفتم راه حلی برای انجام باقی موارد در زمان فعلی پیدا کنم.
من فضایی را برای موارد باقی مانده در لیست خالی کرده بودم و از این طریق بار بزرگی را از دوش خود برداشته بودم.
چه احساس آرامشی!
این روش شاید نتواند همه استرس شما را از بین ببرد، و یا حتی نتواند به شما روشی برای مقابله با استرس ارائه کند. اما این روش بسیار خوبی است برای رها شدن از بسیاری از مواردی که موجب شتاب و آشفتگی شما می شوند و به شما احساس کمبود زمان را القا می کنند.

چگونه این ارزیابی و مدیریت استرس را انجام دهیم؟

روش آن بدین صورت است:
۱. یک لیست تهیه کنید. همه مواردی را که در ذهن شما هستند و موجب استرس تان می شوند را در یک لیست فهرست کنید (خواه این لیست در یک فایل کامپیوتری باشد یا در دفترچه تان): پروژه های فعلی و آتی، کارهای کوچک، وظایف روزانه، سفرها، مسائل ارتباطی، مهمانی ها، قرارها، برنامه های تعطیلات، خریدهایی که لازم است انجام دهید، ایمیل هایی که باید پاسخ بدهید و در ذهن تان سنگینی می کنند، حجم وسیعی از درخواست ها و تقاضاها از شما و مواردی مانند این. این لیست لزومی ندارد که از ابتدا کامل باشد، می توانید به تدریج مواردی که به ذهن تان می رسد را به آن اضافه کنید.

۲. توضیحی درباره شان بنویسید. در مقابل هر مورد از این لیست، توضیحی بنویسید – آیا می توانید این مورد را حذف کنید؟ آیا می توانید آن را کنسل کنید؟ آیا می توانید تعهدی را نپذیرید؟ آیا می توانید یک مورد را اصلا رها کنید؟ آیا می توانید آن را عقب بیاندازید تا وقت بیشتری برایش داشته باشید؟ آیا می توانید از فرد دیگری بخواهید که آن را انجام بدهد یا از کسی کمک بخواهید؟ یا این یکی از آن کارهای مهمی است که باید در لیست اولویت های امروز یا فردایتان قرار بگیرد؟ آیا اصلا ارزش لیست شدن در فهرست برنامه هایتان را دارد؟ آیا می توانید زمانی را امروز به یکی از کارهای کوچک لیست تان اختصاص دهید؟ همچنین: آیا لازم است شما با کسی مکالمه ای داشته باشید تا مشکلی که آزارتان می دهد را حل کنید؟ در کنار هر مورد توضیح کوتاهی بدهید که می خواهید با آن چه کنید.

۳. حذف کردن را ترحیج دهید. اگر امکانش وجود دارد، هر مورد در لیست تان را که ضروری نیست حذف کنید، کنسل کنید، واگذار کنید و یا حداقل عقب بیاندازید. سعی کنید آنچنان فضا را خالی کنید تا بتوانید در حین انجام موارد ضروری، آرامش تان را حفظ کنید. این به شما ذهنی آرام و فضای لازم برای انجام کارهایتان را می دهد.

۴. تصمیم به انجام بگیرید. برای باقی مواردی که نه حذف شده اند و نه به عقب انداخته اید، زمان بگذارید و انجامشان بدهید. زمانی را در برنامه تان وقف کارهای با اولویت بالا کنید تا برنامه تان را به تدریج سبک تر کرده و وظایف تان را یکی یکی انجام دهید.

نکته: اگر نمی دانید یک کار بزرگ و سنگین را چگونه انجام دهید، سعی کنید آن را به بخش های کوچکی تقسیم کنید. ممکن است این کار سنگین در عمل 3 یا 4 کار کوچک تر باشد که هر کدام راحت تر قابل حل هستند.

کل این فرایند ممکن است 20 دقیقه از زمان شما را بگیرد، یا کمی طولانی تر، در صورتی که نتوانید به راحتی و سریع تصمیم بگیرید. اما ارزش آن زمان اضافی را دارد، زیرا با این کار شما ذهن تان را خلوت می کنید و آماده اقدام کردن در جهت برنامه و هدف تان می شوید. شما بدین طریق خود را از زیر بار برنامه ای شلوغ رها می کنید و تمرکز از دست رفته تان را دوباره باز می یابید. این ارزش 20 دقیقه از عمر شما را دارد.

مطالب مرتبط:

ذهن آگاهی برای رهایی از استرس

بخشی از دوره مدیریت استرس

چگونه استرس را کاهش دهیم و از بروز آن پیشگیری کنیم؟

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *