آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ویژگی های افراد با هوش هیجانی بالا,هوش هیجانی, افزایش هوش هیجانی, تقویت هوش هیجانی

ویژگی های افراد با هوش هیجانی بالا چیست؟

ویژگی های افراد با هوش هیجانی بالا چیست؟

زمانی که هوش هیجانی برای اولین بار به طور عمومی معرفی شد، مردم آن را به عنوان قطعه گم شده پازلی دیدند در توضیح اینکه چرا برخی افراد با آی کیوی متوسط بسیار موفق تر از افرادی با آی کیوی بالا هستند. این یافته ها نشان داد که آی کیو تنها عامل موثر در موفقیت نیست.

دهه ها تحقیق هم اکنون نشان می دهد که هوش هیجانی این عامل اساسی است که موفق ترین افراد را از دیگران متمایز می کند. این رابطه میان موفقیت و میزان هوش هیجانی چنان بالاست که 90 درصد از افراد موفق، دارای هوش هیجانی بالا نیز هستند.

هوش هیجانی ممکن است کمی ناملموس به نظر بیاید. این ویژگی بر رفتارهای ما، مدیریت پیچیدگی های اجتماعی توسط ما و تصمیم گیری های ما اثر می گذارد.

علی رغم اهمیت هوش هیجانی، به همین دلیل ناملموس بودن آن، به سختی می توانیم بهفمیم خودمان چقدر هوش هیجانی داریم و یا راهکارهای تقویت هوش هیجانی برای ما چیست.

اما جدای از تست های موجود که اغلب هزینه بر هستند، می توانید مواردی را که من در ادامه ارائه کرده ام را در خود سنجیده و بر این اساس ببینید که چقدر در مهارت های هوش هیجانی متبحرید.

گنجینه لغات گسترده ای برای ابراز عواطف و هیجانات تان دارید

ما انسان ها روزانه به دفعات هیجانات متفاوتی را تجربه می کنیم، اما عده قلیلی از ما می توانند به درستی این هیجانات را در حین تجربه شان توصیف کنند. تحقیقات نشان داده که تنها 36% از افراد از این قابلیت برخوردارند، که این موضوع مشکل سازی است، زیرا احساساتی که نامگذاری نشوند، اغلب به درستی شناسایی و به تبع آن، حل نمی شوند، و این منجر به انتخاب هایی غیرمنطقی و رفتارهایی مخرب می شود.

افراد دارای هوش هیجانی بالا در شناسایی احساسات شان استادند، زیرا این احساسات را از پیش به خوبی می شناسند، و از گنجینه لغاتی گسترده برای توصیف دقیق احساسات شان بهره می برند. برای مثال، در حالی که بسیاری از افراد در یک موقعیت واحد ممکن است احساس خود را صرفا برچسب “بد” بزنند، افراد با هوش هیجانی بالا معمولا می توانند این احساس را دقیق تر توضیح دهند و آن را “خشم”، “استیصال”، “اضطراب” یا … بنامند. هرچه راحت تر بتوانید کلماتی را برای توصیف دقیق احساس تان انتخاب کنید، درک خودتان نیز از وضعیت هیجانی تان بهتر می شود و راحت تر متوجه علت پیدایش آن احساس شده و می دانید که چگونه با آن برخورد کنید.

نسبت به مردم کنجکاوید

افراد با هوش هیجانی بالا، خواه درون گرا باشند یا برون گرا، درباره هیجانات اطرافیان شان و به طور کلی درباره هیجانات دیگران کنجکاوند. کنجکاوی به معنای میل به دانستن رازهای زندگی دیگران نیست، بلکه به معنای میل به تشخیص حالت های مختلف هیجانی آنها و همدلی با آنهاست، ویژگی ای که از خصایص اصلی افراد باهوش هیجانی بالاست. هرچه کنجکاوی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشید، بدین معناست که بیشتر به آنها اهمیت می دهید و نسبت به آنچه بر آنها می گذرد حساس تر هستید.

نسبت به تغییر پذیرا هستید

افراد با هوش هیجانی بالا منعطفند و با شرایط اطراف به راحتی سازگار می شوند. آنها می دانند که ترس از تغییر فلج کننده است و تهدیدی جدی برای موفقیت و خوشحالی ایجاد می کند. آنها نسبت به تغییرات محتمل آگاهند و برای روبه رویی با هریک از این تغییرات تمهیداتی را در نظر می گیرند.

نقاط قوت و ضعف خود را می شناسید

افراد با هوش هیجانی بالا نه تنها هیجانات و احساسات دیگران را می شناسند، بلکه به توانایی ها و ضعف های خودشان نیز واقفند. همچنین، آنها به خوبی پتانسیل های محیط اطراف و اطرافیان شان را شناسایی می کنند و بدین دلیل به خوبی می توانند از فرصت ها استفاده کنند.

دیگران را به خوبی می شناسند

هوش هیجانی عمدتا معادل هوشیاری اجتماعی تعریف می شود: قابلیت رهبری کردن دیگران، شناختن مقاصد آنها و حال و وضعیت شان. به مرور زمان، این مهارت شما را تبدیل به فردی تیزبین در شناخت دیگران می کند. دیگر فردی نمی تواند به راحتی شما را غافلگیر کند. شما انگیزه های اطرافیان و حتی آنهایی که سعی می کنند انگیزه هایشان را از شما پنهان نگه دارند را به راحتی تشخیص می دهید.

به ندرت دلخور می شوید

اگر شما شناخت خوبی از خودتان داشته باشید، دیگران به سختی می توانند شما را با حرف هایشان کنترل کنند. افراد با هوش هیجانی بالا، معمولا دارای عزت نفس بالاتری هم هستند و به طور کلی روشنفکرند، و این باعث می شود به راحتی آزرده نشوند. چنین افرادی حتی ممکن است با خودشان هم در جمع شوخی کنند و یا به راحتی اجازه دهند دیگران این کار را با آنها بکنند، زیرا به وضوح مرز میان شوخ طبعی و تحقیر را تشخیص می دهند.

می دانید چطور (به خود و دیگران) نه بگویید

هوش هیجانی به معنای داشتن خود-کنترلی بالا، بدون زحمت فراوان است. فردی با هوش هیجانی بالا به راحتی می تواند رسیدن به لذت را به تعویق بیاندازد، و این باعث می شود از رفتارهای تکانشی پرهیز کند. تحقیقات در دانشگاه سن فرانسیسکو، کالیفرنیا نشان داده اند که، هرچقدر نه گفتن برای شما دشوارتر باشد، به همان میزان بیشتر احتمال تجربه استرس یا حتی افسردگی در شما بالا می رود. نه گفتن به واقع یک چالش عمده برای بسیاری از افراد است. “نه” واژه ای قدرتمند است که شما نباید از استفاده از آن بترسید. افراد با هوش هیجانی بالا زمانی که لازم است نه بگویند، از عبارت هایی مثل “فکر نمی کنم بتوانم”، “مطمئن نیستم” و مانند این استفاده نمی کنند. نه گفتن به تعهدات جدید، وقتی هنوز تعهدات فعلی تان را به انجام نرساندید به شما شانس بیشتری برای موفقیت می دهد.

از اشتباهات خود عبور می کنید

افراد با هوش هیجانی بالا، خود را با اشتباهات شان یکی نمی بینند، اما آنها را فراموش نیز نمی کنند. با نگه داشتن اشتباهات شان در فاصله ای امن، در حالی که می توانند در مواقع لازم به آنها رجوع کنند، می توانند به بهترین نحو و بدون گیر افتادن در دام تکرار آنها، برای موفقیت خود را آماده کنند. این مستلزم خودآگاهی قوی ای است که مثل حرکت بر روی طنابی میان زندگی کردن و به یاد آوردن است. اگر زمان زیادی را صرف زنده کردن اشتباهات تان کنید، این شما را مضطرب و مایوس می کند، درحالی که کاملا فراموش کردن شان نیز احتمال تکرارشان را به همراه دارد. کلید حفظ تعادل میان آنها، داشتن قابلیت تبدیل شکست ها به عواملی برای بهتر شدن است. این به شما قابلیت بلند شدن و حرکت کردن بعد از هر شکست را می دهد.

شما بدون توقع می بخشید

زمانی که فردی خودانگیخته چیزی را به شما می دهد، بدون اینکه چیزی در ازایش از شما بخواهد، این کارش تاثیری به واقع قدرتمند می گذارد. برای مثال، ممکن است شما کتاب جالبی را به کسی معرفی کنید، و بعد از یک ماه وقتی او را دوباره دیدید، آن کتاب را در دست شما ببیند. شاید داستان بیل گیتس و پسری که به او روزنامه داد را شنیده باشید. افراد با هوش هیجانی بالا با بخشش بدون توقع، روابطی قدرتمند برای خود می سازند زیرا آنها برای دیگران اهمیت قائلند.

کینه نمی ورزید

هیجانات منفی که با نگه داشتن کینه ایجاد می شوند در واقع پاسخ های استرسی ما به یک رویداد هستند. حتی اندیشیدن به موضوع یا فردی که نسبت به او کینه دارید بدن شما را در وضعیت جنگ و گریز قرار می دهد. زمانی که تهدیدی قریب الوقوع است، چنین واکنشی برای حفظ بقای ما ضروری است، اما زمانی که تهدید خاطره یا ذهنیتی از گذشته است، تکرار چنین استرسی، صرفا بدن را تخریب می کند و می تواند اثرات مخربی بر سلامتی در طول زمان داشته باشد. افراد با هوش هیجانی بالا می دانند که قرار دادن خودشان در چنین موقعیتی برایشان نتیجه ای جز ضرر به همراه ندارد. گذشتن از کینه و نفرت نه تنها به شما احساس بهتری می دهد، که باعث بهبود سلامتی شما نیز می شود.

منفی نگری دیگران را خنثی می کنید

برای بسیاری از افراد، سر و کله زدن با افراد دشوار، خسته کننده و آزاردهنده است. افراد با هوش هیجانی بالا، تعاملات شان با افراد دشوار یا منفی را از طریق درگیر نکردن احساسات شان کنترل می کنند. زمانی که آنها با یک فرد منفی روبه رو می شوند، آنها با وجه بالغ و منطقی شان با وضعیت برخورد می کنند. آنها احساسات خودشان را در لحظه شناسایی کرده و اجازه نمی دهند خشم یا استیصال بر آتش آشفتگی شرایط دامن بزند. آنها همچنین موقعیت دشوار فرد مقابل شان را در نظر می گیرند و با این رویکرد به دنبال راه حل می گردند.

کمال گرا نیستید

افراد با هوش هیجانی بالا، کمال را نقطه هدف نمی گذارند، زیرا می دانند چنین چیزی وجود ندارد. ما انسانها، طبیعتا نقص پذیریم. زمانی که کمال را هدف قرار می دهید، همیشه حسی توام با نارضایتی از نرسیدن به آن را تجربه می کنید، که باعث می شود بخواهید کنار بکشید و تلاش تان را کم کنید. شما در نهایت به جای انگیزه و هیجان داشتن برای پیش رفتن، دائما در فکر اشتباهات پیشین و مرور راه حل های جایگزین و افسوس از انتخاب نکردن آنها خواهید بود.

شما از داشته هایتان قدردان و شکرگزارید

صرف کردن زمان هایی برای برشمردن داشته هایتان، نه تنها کاری مثبت است، بلکه کمک می کند تا حال شما بهتر شود. تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا، دیویس نشان داده اند که شکرگزاری تا 23% کاهش هورمون استرس را در بدن به همراه دارد، علاوه بر اینکه باعث ایجاد رویکردی مثبت، انرژی بیشتر فیزیکی و ذهنی می شود.

 

مطالب مرتبط:

اهمیت کنترل هیجانی

دوره هوش هیجانی (آنلاین)

هوش هیجانی در مغز به چه شکلی است؟

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *