آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چرا خشمگین می شویم؟

“خشم و مبانی ایجاد کننده آن”

تصور کنید به قله کوه میرسید و تنها چیزی که میبینید برف است. اما این برف تنها پوشاننده سنگها و پستی و بلندی هایی است که این کوه را شکل داده. خشم هم چنین ساختاری دارد. افرادی که دچار خشم میشوند گمان میکنند با عواطفشان آشنا هستند اما این طور نیست چون تجربه خشم ابراز درست و کاملی از عواطف نیست. در واقع فرد خشمگین از احساسهای واقعی خود که زیر تنشهای خشم پنهان شده ناآگاه است.

در ظاهر خشم به انسان شجاعتی بیشتر از حد معمول میدهد. یک فرد خشمگین ترسو به نظر نمی آید اما شدیداً وحشت زده است.
بیشتر افراد رابطه بین خشم و ترس را نمیبینند و تنها دیگران و عوامل بیرونی را دلیل خشم خود میدانند. افراد خشمگین کسانی هستند که در درونی ترین لایه های وجودشان احساس ترس و ناتوانی میکنند چون باور دارند نمیتوانند در برابر اتفاقات و رویدادهای مختلف از خودشان مراقبت کنند. اگر این افراد با خشمشان روبرو شوند متوجه میشوند که خشم آنها عمدتا به احساس ناتوانی شان برمیگردد. ناتوانی در داشتن کنترل روی زندگی خودشان و دیگران به شکل دلخواهشان.
این افراد باور دارند خشمگین شدن بهتر از مواجه با ترس و درد کشیدن است.
این در حالی است که ابراز خشم درد را از بین نمیبرد و فقط آن را دفن میکند. هر چه طولانی تر این درد را دفن کرده و نپذیرید، خشم پوشاننده آن فراوانتر و شدیدتر میشود.

روبرو شدن با خشم آغاز درمان است. تصمیم بگیرید هنگام خشمگین شدن گفتار و رفتار زننده ای نداشته باشید. دنبال شیوه های تازه ای برای ابراز هیجاناتتان باشید. شما به منطقه ای که برای رهایی از خشم نیاز دارید، یعنی روبرویی با درد بنیادین خود خواهید رسید.
یادتان باشد، جهان مطابق میل شما نیست و شما باور دارید که خواسته های شخصی تان مهم تر از نیاز روحتان است، اما شرایط و رویدادها همواره بیانگر نیازهای روحتان است.
اگر به راحتی و به سرعت از هر رویدادی خشمگین می شوید، چه باوری را می توانید جایگزین کنید؟
هستی همیشه و بارها به من فرصت آن را میدهد تا به توان کامل خودم دست پیدا کنم و این کار را از طریق قرار دادن موانع در مسیرم انجام می دهد. با رو به رو شدن با هر مانع، هر مشکل و هر فردی که آزارم می دهد من کمی بزرگتر می شوم و بعد از این بزرگ شدن است که می توانم از آن مانع عبور کنم.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *