آموزش‌ مهارت‌های زندگی

راهکار عملی برای تغییر, تغییر عادتها,تغییر باورها, الگوهای تغییر,اصول تغییر,تغییر رفتار,تغییر شخصیت,چگونه تغییر کنیم

چند راهکار عملی برای تغییر در زندگی

مهم نیست چند سال دارید. بدانید که هیچ گاه برای تغییر دیر نیست.  در این مقاله می آموزید که چگونه تغییراتی در درون و بیرون خود ایجاد کنید تا بیشتر احساس غنا، شادی و آرامش داشته باشید.

عادت هایتان را تغییر دهید

واقعیت کنونی شما حاصل مجموعه کارهایی است که شما به طور روزانه انجام می دهید، از آنچه برای صبحانه می خورید تا شغل و تفریحاتی که دارید، ارزش ها و حتی شیوه صحبت کردن تان. اگر می خواهید سبک زندگی تان را عوض کنید، باید رفتارها و کارهای روزانه تان را عوض کنید.

  • اعمال حتی کوچک ترین تغییرات در عادت های زندگی می تواند تاثیر به سزایی در احساس شما داشته باشد. برای مثال، اگر اکنون صبح ها دیر بیدار می شوید ولی خود را عادت بدهید که هر روز سر ساعت معینی و کمی زودتر از قبل بیدار شوید، شما زمان بیشتری خواهید داشت که می توانید از آن به شکل های گوناگونی بهره ببرید،‌ می توانید فعالیت جدیدی را به برنامه روزانه تان دعوت کنید یا اگر با عجله روزتان را شروع می کردید، اکنون با آرامش بیشتری روزتان را شروع کنید.
  • این سوال را هر روز از خود بپرسید: آیا آنچه انجام می دهم‌ (یا آن کارهایی که انجام نمی دهم) به من در رسیدن به آن چه می خواهم کمک می کند؟ این شامل همه فعالیت های شما می شود خواه غذایی که می خورید، اینکه ورزش می کنید یا نمی کنید و آن فعالیت هایی که عمده زمان روزتان را صرف شان می کنید. اگر جواب این سوال منفی بود، تغییرات لازم را در زندگی تان اعمال کنید.

زندگی تان را ارزیابی کنید

هر کجای زندگی که قرار دارید، چه مشغول کار هستید یا به دنبال کار، یا مشغول تحصیل هستید یا فارغ التحصیل، به زندگی خود نگاهی بیاندازید و ببینید که آیا مسیری که انتخاب کرده اید همراستا با ارزش هایتان است یا نه.

  • ارزش ها، علایق، و اهداف شما چیست؟ شاید پاسخ دادن به این سوالات زمان زیادی ببرد اما می توانید اینطور از خود بپرسید که می خواهید چه اثری از خود در این دنیا به جا گذارید. این سوال به شما کمک می کند تا مسیر و هدف خود را در زندگی تعیین کنید.
  • مشخص کنید که آیا سبک زندگی شما با ارزش های شخصی تان همراستا است یا نه. به احتمال زیاد، تا حدودی ارزش های شما با شیوه زندگی تان تفاوت داشته باشند. حال چطور می توانید این تفاوت را کاهش دهید و در جهت اهداف تان گام بردارید؟ شاید لازم باشد مسیر شغلی تان را تغییر بدهید، یا رشته تحصیلی تان را و یا روش مدیریت پول و زمان را.

روابط تان را بهبود بخشید

هرچقدر پول داشته باشید و یا هرقدر هم که موفق باشید، خیلی نمی توانید از موفقیت ها و داشته هایتان لذت ببرید اگر کسانی را در زندگی تان نداشته باشید تا این موفقیت ها را با آنها قسمت کنید.

  • برای حفظ و بهبود روابط کنونی تان تلاش کنید. حتما زمان های مفیدی را با عزیزان تان سپری کنید و با آنها با مهربانی  رفتار کنید و سعی کنید درکشان کنید.
  • همچنین روابطی معنادار و جدید شکل بدهید.اگر احساس تنهایی می کنید، نباید دست روی دست بگذارید و منتظر دیگران شوید تا شروع کننده رابطه باشند. خود را در موقعیت های اجتماعی قرار دهید، با افرادی که نمی شناسید وارد مکالمه شوید و سعی کنید همیشه لبخند بر لب داشته باشید. این بهترین روش برای برقراری ارتباط با دیگران است.

 

خرید مجموعه آموزشی اصول تغییر

 

از محدوده های راحتی تان بیرون بیایید

بسیاری از مردم به سختی از محدوده های راحتی که حاصل عادت های آشنای آنهاست خارج می شوند. با وجود ترس از تغییر، انسان ها برای شاد بودن شان نیاز به تنوع دارند. شما باید این را در مقیاس های کوچک و به طور روزانه و در عین حال در مقیاس های بزرگتر تمرین کنید.

  • هر روز یک کار جدید را امتحان کنید. کاری که تا به حال امتحانش نکرده اید. با فرد جدیدی صحبت کنید، در برنامه یا سمینار جدیدی شرکت کنید، غذای جدیدی را امتحان کنید و به همین ترتیب. شاید همین تغییر کوچک اثری بزرگ در مسیر زندگی شما داشته باشد.
  • یک سرگرمی جدید انتخاب کنید و یا به جایی که تا به حال نرفته اید سفر کنید. اگر ساز موسیقی به خصوصی می زنید یا ورزش به خصوصی می کنید، کمی خود را از وضعیت معمولی که داشتید فراتر ببرید. اگر روزانه می دوید، این بار یک کیلومتر بیشتر بدوید، مسیر متفاوتی را انتخاب کنید و یا اگر موسیقی می نوازید، سبک جدیدی را امتحان کنید.

نگرش تان را تغییر دهید

در زمان حال زندگی کنید. بهترین راه برای شاد بودن درباره زندگی این است که زمان کمتری را در گذشته و آینده سپری کنید و کمتر نگران آینده باشید. اگر شما دچار افسردگی و اضطراب هستید، احتمال بیشتر زمان تان را در گذشته یا آینده  و یا هر دو سیر می کنید و کمتر به زمان حال توجه دارید.  اگر به سختی می توانید از زمان گذشته یا آینده خارج شوید حداقل تلاش کنید وجوه مثبت آینده و یا خاطرات شاد گذشته را مرور کنید. اگر فراموش می کنید، لیستی از این موارد مثبت تهیه کنید و هر از چندی آنها را مرور کنید.

اگر وقایع منفی گذشته بیشتر به ذهن تان می آیند از اینکه این وقایع گذشته و تمام شده خدا را شکر کنید. همچنین از اینکه بدتر از آن اتفاق نیافتاده شکرگزار باشید. سعی کنید گذشته و وقایع آن را ببخشید و آن را تبدیل به تجربیات ارزشمند کنید. و آنگاه بهتر می توانید در زمان حال زندگی کنید. تمرین های مراقبه را جزو عادت های روزانه تان قرار دهید تا در لحظه بودن برایتان هرچه ساده تر اتفاق بیافتد تا بتوانید لحظه لحظه زندگی تان را تجربه کنید.

به یاد داشته باشید: 

زندگی همین یک بار اتفاق می افتد. طوری زندگی کنیم که هرگاه مرگ به سراغمان آمد،‌ آماده و راضی از آنچه بوده ایم باشیم.

 

مطالب مرتبط:

۱۰ لیستی که موفق شدن را برایتان آسان تر می سازند

چرا تغییر نمی کنیم؟

بخش هایی از سمینار تغییر

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *