آموزش‌ مهارت‌های زندگی

علاقه, انگیزه

چگونه می‌توانیم انگیزه از دست رفته‌مان را برگردانیم؟

چرا اقدام در جهت اهداف تان را با شور و شوق  فراوان شروع می‌کنید ولی به تدریج انگیزه خود را از دست می‌دهید؟

هدفی که انتخاب کرده‌اید به مرور زمان باعث ناراحتی شما می‌شود.

از اینکه حرکت در مسیر آن هدف شما را ناراحت کرده، تعجب می‌کنید.

ممکن است به  طور کل کاری که می‌خواهید انجام دهید را کنار بگذارید.

شاید کاری پر چالش را شروع کنید ولی به سرعت علاقه و توجه‌تان نسبت به آن را از دست بدهید.

باید بدانید که شما تنها کسی نیستید که با انگیزه‌ تان در چالش هستید.

مقاله‌ پیش‌ رو به شما نشان می‌دهد که چرا انگیزه‌ تان را از دست می‌دهید و یاد می‌گیرید که چگونه انگیزه‌ تان را از نو تقویت کرده و در طول مسیر بالا نگه دارید.

 

به راهکارهای فوری برای تقویت انگیزه اعتماد نکنید

این راه خوبی برای تقویت انگیزه‌ تان نیست.

ما درباره راهکارهای بلند مدت صحبت می‌کنیم نه راهکارهای کوتاه مدت مانند تنفس کردن، گوش دادن به آهنگ‌های انگیزه بخش، یا نوشیدن نوشابه‌های انرژی زا. ممکن است این راهکار‌ها در ابتدا به شما کمک کنند، اما نمی‌توانند به اندازه راهکارهای بلند مدت موثر واقع شوند.

آیا همیشه برای انجام کارهایتان با خود می‌جنگید؟ مثلا دندان‌هایتان را به هم فشار می‌دهید و یا خودتان را مجبور می‌کنید تا کارتان را به پایان برسانید.

اگر واقعا می‌خواهید بیاموزید که چگونه انگیزه بالایی داشته باشید، باید بفهمید چه محرک‌هایی شما را هدایت می‌کنند – و چه موضوعاتی برای شما اهمیت ندارند.

در ادامه می‌خوانید که چگونه می‌توانید این علایم را ببینید.

ممکن است علایم شایعی که دال بر از دست دادن انگیزه است، تجربه کنید.

آیا اخیراً انگیزه‌ تان پایین آمده است؟ ببینید که کدام یک از این علایم برای شما آشناست.

 

روتین روزانهتان خسته کننده شده است

از اینکه هر روز کارهای همیشگی‌تان را انجام می‌دهید خسته شده‌اید؟  از شغل‌تان، از پروژه‌های بزرگ و یا از تکالیف مدرسه‌تان کلافه شده‌اید؟ به دنبال راهی هستید تا این احساس را تغییر دهید؟ اگر از هرآنچه که انجام می‌دهید احساس ناراحتی می‌کنید، این نشانه‌ای از تحلیل انگیزه‌ تان است.

 

احساس میکنید نمیتوانید شرایط را تغییر دهید

ممکن است شما کاری را با شور و امید شروع کنید، حتی به دنبال این هستید که با این کار دنیا را تغییر دهید. حال اگر در حین انجام کار، احساس شما از بین برود و فکر کنید که هر آنچه انجام می‌دهید بی فایده و بی معنی است، وقت آن رسیده که کاری برای خود بکنید.

راهکارهایی که در ادامه به آن می‌پردازیم می‌توانند به شما کمک کنند تا شور و امید از دست رفته‌تان را بازگردانید:

از آنچه که انجام میدهید راضی نیستید

آیا شما کمال‌گرا هستید؟ اینکه بخواهید همیشه فوق‌العاده باشید یکی از دلایل تحلیل رفتن انگیزه است، زیرا این همیشه ممکن نیست. بسیاری از ما از اینکه کار جدیدی را شروع کنیم و یا کاری را به اتمام برسانیم احساس ترس داریم. و به جای آنکه تلاش کنیم تا بهترین را انجام دهیم، به خود می‌گوییم: “چرا خودم را اذیت کنم؟ من که می‌دانم این به اندازه کافی خوب نیست”

 

درباره هرآنچه که انجام میدهید دچار اضطراب میشوید

آیا از انجام روتین‌هایتان مضطرب می‌شوید، یا حجم زیاد کارتان شما را آشفته می‌کند؟

اگر کارتان باعث افزایش استرس در شما می‌شود و دوست دارید از آن طفره بروید، این انگیزه‌تان را کاهش می‌دهد و لازم است راهکارهایی برای مدیریت استرس و اضطراب بیاموزید.

 

خودتان را با دیگران مقایسه میکنید

” ما هم سن هستیم ولی او خیلی از من موفق‌تر است.” این روش مقایسه کردن سریع‌ترین راه برای تخریب انگیزه در انجام هر کاری است. از مقایسه کردن دست بردارید! روی خود تمرکز کنید تا برای خود بهترین باشید. خودتان را فقط با گذشته خود مقایسه کنید و ببینید در مسیر زندگی چقدر پیشرفت کرده‌اید. این به شما انگیزه‌ ای دو چندان برای اقدامات بعدی می‌دهد.

 

آن چیز کمی که ما میدانیم این است که 3 قاتل پنهانی برای انگیزه وجود دارد

نداشتن هدف

اگر آنچه که باید انجام دهید برایتان کم اهمیت است، پس نمی توانید انگیزه‌ تان را حفظ کنید. در حقیقت برای آنچه که می‌خواهید انجام دهید دلیلی پیدا کنید، و توجه‌تان را به هر آنچه که اهمیت دارد متمرکز کنید.

 

داشتن هدف های غیر واقعی

زمانی که اهدافی بسیار بزرگ برای خود قرار می‌دهید و نمی‌توانید به آنها دست یابید، این باعث می‌شود به سرعت تسلیم شوید. در شروع هدف‌گذاری، هدف‌های دست یافتنی برای خود بگذارید و از رسیدن به هدف‌های کوچکتان لذت ببرید- و می‌توانید به تدریج اهداف بزرگ‌تری به آنها اضافه کنید.

 

تلاش میکنید تا همه را راضی نگه دارید

این ممکن نیست که بتوانید همیشه آدم‌های اطرافتان را شاد نگه دارید. به هدف‌تان فکر کنید و آنچه که فکر می‌کنید درست است را انجام دهید – برای دیگران زندگی نکنید.

حال به شما می‌گوییم که چگونه همیشه  انگیزه خود را بالا نگه دارید.

 

این 4 اقدام ساده، تنها چیزی است که شما به آن نیاز دارید:

  1. هدف مشخصی انتخاب کنید. آنچه که حقیقتا و واقعا برای شما مهم است را انتخاب کنید.
  2. اهداف قابل سنجش و دستیابی را انتخاب کنید. خود را برای اهداف واضحی که می‌دانید به آن می‌رسید آماده کنید.
  3. بلندپرواز باشید. هدفتان را دست کم نگیرید، به خود و به آنچه که می‌خواهید به آن برسید ایمان داشته باشید.
  4. فراتر از خودتان فکر کنید. انگیزه زمانی که شما تنها به خودتان متمرکزید خیلی دوام نخواهد داشت. به این فکر کنید که ماموریت‌تان چگونه می‌تواند به دیگران کمک کند، اینکار شما را به چالشی جدید برای حفظ انگیزه‌تان دعوت می‌کند. الون (کارآفرین کانادایی) انگیزه بی پایان خود را بر این اساس حفظ کرد – او اعتقاد داشت که در برابر نژادهای انسانی مسئول است.

 

وقتی تمایلتان برای حفظ انگیزه را به دیگران مانند خانواده و همسرتان نشان دهید، حتی اگر دلیلی برای انجام کارتان پیدا نکردید، می‌توانید انگیزه‌تان با این اظهارات افزایش دهید.

هدفی که به آن اعتقاد دارید، را پیدا کنید و آن را هر روز و روزی چندین بار به خود یادآوری کنید. تصور کنید وقتی به آن هدف رسیدید چه اتفاقات خوب دیگری برایتان به همراه خواهد داشت، و این موقعیت مطلوب را در ذهن تان مجسم کنید. با اینکار دیگر برای برگرداندن انگیزه تان نخواهید جنگید.

v.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *