آموزش‌ مهارت‌های زندگی

6 راهکار برای گوش دادن فعال :

زمانی که کسی از شما کمک می خواهد شما می خواهید کمکشان کنید و در مشکلی که با آن رو به رو هستند همراهشان باشیید . خب گوش دادن یک مهارت است برای همین ما 6 راهکار را کنار هم قرار داده ایم درباره اینکه چطور چطور شنونده ایی فعال باشید و به دوست خود کمک کنید تا شرایط دشوار خود را سپری کند :

1)سوالات تشریح کننده بپرسید به جای سوالاتی که پاسخ آنها بله یا نه است .سعی کنید سوالاتی بپرسید که آن ها را وادار به توضیح دادن می کند .مثل :چه طور،چی ،کجا،چه کسی ،چرا ، به عنوان مثال به جای گفتن :خیلی وقته که شرایط این طوره ؟بپرسید که چند وقته شرایط این طوره ؟

2)خلاصه کردن :آنچه را که طرف مقابل می گوید خلاصه کنید و به خودش بگویید . این کار کمک می کند تا شما به طرف مقابل نشان دهید که به صحبت هایش گوش می کنید و شرایط او را درک می کنید .

3)بازخورد:کلمه یا جمله ایی را تکرا کنید که طرف مقابل را تشویق کند تا ادامه بدهد و بیشتر درباره افکارش صحبت کند !اگر فردی گفت :شرایطم این روزها خیلی سخت شده ؟!شما به راحتی می توانید مکالمه را ادامه دهید .با تکرا کلماتی که او در جملات خود به کار برده است .این روش واقعا موثر است .تا افراد حرف دل خود را بزنند .

4)روشن سازی:گاهی دوستتان می تواند موضوعی مبهم درذهن خود داشته باشد و شما ب بیان یک جمله به سادگی:”بیشتر درباره آن صحبت کن “نه تنها می توانید موضوع را برای خود روشن کنید بلکه برای دوستتان هم واضح میشود .

5)از کلمات تشویق کننده استفاده کنید .واضح به نظر میرسد.اما عبارت هایی مثل ادامه بده یا متوجه می شوم می تواند به نیاز مورد تشویق قرار گرفتن پاسخ دهد و کمک می کند فرد به صحبت کردن ادامه دهد .

نیازی نیست که در حین مکالمه سکوت را با صحبت کردن پر کنیددد لحظاتی که در کوت سپری می شوند خوب هستند و به فرد فرصت می دهد تا درباه احساسات خود و یا آنچه که می خواهد بگوید فکر کند .

6)واکنش:لازم نیست که کاملا خنثی باشید اگر با فردی صحبت می کنید که دوران سختی را پشت سر گذاشته به راحتی اعتراف کنید که مهم است .از این که به او گویید زمان بسیار بدی را سپری کرده است نترسید . لازم است که با واکنش نشان دادن ابراز کنید که شرایط او را درک می کنید مواقعی وجود دارد که دوستان یا عزیزان شما فورا به کمک شما نیاز دارند اگر آن ها در خطر آسیب رساندن به خود باشند و یا احساس می کنید که آن ها به خودگشی فکر می کنند تجربه نشان داده است که رساندن مراقبت های پزشکی در کوتاه ترین زمان ممکن بسیار اهمیت دارد.می توانید آنها را تا بیمارستان و یا مرکز مراقبت های ویژه همراهی کنید و یا با شماره های ضروری تماس بگیرید..

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *