آموزش‌ مهارت‌های زندگی

راهکارهای موفقیت, موفقیت, نوشتن لیست, تهیه لیست, موفق شدن

۱۰ لیستی که موفق شدن را برایتان آسان تر می سازند

حافظه قابلیت خارق العاده ای در ذهن است. بسیاری از مشاغل و فعالیت ها به حافظه ای قدرتمند نیاز دارند – هنرپیشگان، نوازندگان موسیقی و سخنرانان حرفه ای از حربه های بیشماری استفاده می کنند تا اطلاعاتی که لازم دارند به درستی در حافظه شان حفظ و از آن بازیابی شود. حافظه قدرتمند می تواند مسیر رسیدن به موفقیت را برای صاحبش هموار سازد. اما با همه این توصیفات، داشتن حافظه عالی شرط لازم در فرمول موفقیت نیست – اگر حافظه تان یاری نمی کند، می توانید با عادت های نوشتاری مناسب، کاستی های حافظه تان را جبران کنید.

با استفاده از ابرازهای یادآوری کننده ما به طور قابل توجهی می توانیم به افکار و ذهن مان ساماندهی بخشیم، از این حس که چیزی را فراموش کرده ایم رها شویم و به طور واضح و شفاف بدانیم که کدامیک از کارهایمان برچسب فوریت دارند و کدامیک برچسب اولویت. یکی از موثرترین این ابزارها، لیست ها هستند که در ادامه ۱۰ نوع از آنها را به شما پیشنهاد می کنیم که به واسطه شان می توانید مسیرتان را به سمت موفقیت آسان تر سازید.

۱. لیست اهداف‌

 

لیست اهداف شما شامل همه مواردی می شود که مسیر زندگی شما را تعیین کرده و به شما احساس مفید بودن می دهند. هدف های شما ممکن است از استقلال مالی،‌ داشتن ملک شخصی، تشکیل خانواده تا هر چیز دیگری متنوع باشد. این لیست می تواند دائما تغییر کند و طولانی تر شود، تغییر آن با تغییرات شما هماهنگ است، اما صرف نظر از همه این ها، هرگاه موردی را در آن خط می زنید (یعنی به موردی دست می یابید) احساس فوق العاده ای پیدا خواهید کرد. بدون این لیست ممکن است شما از مسیر زندگی تان به بیراهه بروید. همه ما به یک هدایتگر درونی برای حفظ تمرکز مان نیاز داریم – این دلیل خوبی است برای فهرست کردن اهداف مان.

۲. لیستی از موفقیت های پیشین

 

هر موفقیتی، بزرگ یا کوچک، سهمی از تلاش های به ثمر رسیده ما دارد. هرگاه توانستید کاری را با موفقیت انجام دهید، از قبول شدن در یک امتحان درسی گرفته تا یاد گرفتن زبانی جدید یا تاسیس شرکت شخصی تان، آن را در لیست موفقیت هایتان اضافه کنید و زمان هایی که نیاز به یادآوری توانمندی هایتان به خود داشتید یا می خواستید به خودتان برای تلاش کردن در جهت رسیدن به اهداف بعدی انگیزه بدهید، می توانید این لیست را مرور کنید.

۳. لیست وظایف

 

وظایف در واقع مسیر رسیدن به اهداف را شکل می دهند و لیست وظایف معمولا میل به هرچه طولانی تر شدن دارد. اما اگر از لیست کردن وظایف و کارهایتان طرفه بروید، آنها روی هم انباشته می شوند و جلوی پیشرفت شما را می گیرند. اگر فعالیت هایی دارید که بیش از یک روز، یک هفته یا یک ماه زمان می برند تا تمام شوند، می توانید آنها را به فعالیت های کوچک تر روزانه بشکنید و آنها را نیز در لیست تان قرار بدهید. با این کار شما هم بر روی وظایف کلی تر و بزرگ تر تان احاطه دارید و هم در مقیاس کوچک تر در حال انجام دادن آنها هستید و هم با دیدن پیشرفت خود انگیزه تان را در طی مسیر حفظ می کنید. فهرست ها و استیکی نوت ها ابزارهای قدرتمندی هستند برای افزایش بهره وری و مفید بودن.

در انتها، شما باید لیستی از فعالیت هایی داشته باشید که در جهت رشد و شکوفایی فردی انجام می دهید. این فعالیت ها مربوط به اهداف و علایق شخصی تان هستند – مثل نوشتن یک کتاب، نقاشی کردن و … این فعالیت ها هویت شما را شکل می دهند به شما احساس اغنا و کامیابی زیادی می بخشند،‌ پس زمان هایی را صرف ساختن چیزهایی بکنید که از انجام شان به خود افتخار خواهید کرد.

۴. لیست افرادی که پتانسیل همکاری را دارند‌

اشتباه است اگر فکر کنید شما می توانید یک تنه همه کارهای لازم در جهت رسیدن به موفقیت را انجام دهید. از طرف دیگر بسیاری از دوستان و آشنایان و عزیزان شما ممکن است اهداف شغلی و حرفه ای مشابه شما یا توان و انگیزه حرکت در مسیر رسیدن به اهدافی که اولویت های شماست را نداشته باشند. در طول زندگی، ما با افراد ماهر و توانمند زیادی ملاقات می کنیم، افرادی که توانمندی هایشان ممکن است در آینده به کارمان بیاید. هنگامی که آنها نیاز به کمک شما دارند، در کمک کردن به آنها تردید نکنید، زیرا با این کار می توانید ارتباطی بسیار ارزشمند بسازید. بنابراین نکته مهم در این مورد این است که لیستی از دوستان یا آشنایان توانمندی که می شناسید تهیه کنید. و به یاد داشته باشید که فقط هنگامی که به کمک شان نیاز دارید سراغشان را نگیرید. باید رابطه سالم و طبیعی با این افراد داشته باشید نه فقط برای استفاده از توانمندی هایشان.

۵. لیست هزینه ها

 

حتما می دانید که دو نوع هزینه وجود دارد. یک دسته هزینه های ضروری هستند مثل (قبض ها، هزینه خورد و خوراک و مالیات) و دسته دیگر هزینه هایی هستند که برای رفع خواسته های شخصی ایجاد می شوند، مثل خرید کفشی که نیاز زیادی به آن نداریم ولی خیلی دوستش داریم. اگر ساده بخواهم بگویم، بسیاری از ما تمایل داریم خواسته هایمان را به عنوان نیازهایمان جا بزنیم و آنچه به واقع نیاز هست را نادیده بگیریم. شاید این کمی اغراق آمیز به نظر برسد اما فرهنگ مصرف گرای امروزی به همین سمت و سو پیش می رود و منجر به خرید هایی می شود که شاید حتی توان پرداخت شان را نداشته باشیم. خبر خوب این است که ما می توانیم با تهیه لیست هزینه ها از این نوع رفتار پیشگیری کنیم و در هر لحظه از مرز مشخص میان خواسته ها و نیازهایمان آگاه باشیم.

۶. لیستی از ابزارهای مفید

در دنیای امروز که تکنولوژی انسان را به ورای محدودیت های فیزیکی اش می برد، در انبوه ابزارهای موجود در دسترس، ما باید براساس نیازها و اهداف مان تعدادی از ابزارهایی که لازم داریم و به کارمان می آیند را انتخاب کنیم. این ابزارها می تواند از تبلت گرفته تا نرم افزارها و اپلیکیشن های موبایل گسترده باشند. برای مثال شما می خواهید عادت مدیتیشن روزانه را در خود تقویت کنید، برای این کار نیاز دارید مناسب ترین اپلیکیشن یا سی دی مراقبه را برای خودتان از انبوه نرم افزارها یا اپلیکیشن های موجود در بازار انتخاب کنید. لیستی از هر آنچه می خواهید در اختیار داشته باشید را تهیه کنید تا دچار سردرگمی در انتخاب نشوید.

۷. لیستی از ویژگی هایی که می خواهید داشته باشید

 

همه ما از نقاط ضعف مان آگاهیم، یا لااقل اگر از همه نقاط ضعف مان آگاه نباشیم، برخی از آنها را می شناسیم. به خودتان و ویژگی هایتان فکر کنید و لیستی از هر آنچه مایلید در خود تغییر دهید یا بهتر کنید را تهیه کنید. و سپس به دنبال روش هایی برای اعمال این تغییرات بگردید. شاید نزدیکان شما شما را همینطور که هستید پذیرفته باشند و دوستمان بدارند، اما گاهی لازم است ما به خاطر خودمان تغییر کنیم.

این لیست تغییرات می تواند شامل تغییرات فیزیکی باشد (کاهش یا افزایش وزن، تناسب اندام و …)، تغییرات در بعد معنوی زندگی (پرداختن به شکرگزاری، درون نگری و یا مراقبه روزانه)، کنار گذاشتن عادت های مخرب و مواردی مشابه. هیچ کس از شما نمی خواهد که یک شبه تغییر کنید اما انتخاب یک مورد که طی زمان مشخصی آن را تغییر بدهید تصمیمی منطقی و عاقلانه به نظر می رسد. این لیست به سادگی به شما یادآوری می کند که چه تغییراتی اولویت دارند و بعد از دست یابی به هریک از موارد به شما احساس توانمندی و اعتماد به نفس فوق العاده ای می بخشد. 

۸. لیستی از ایده های خلاقانه

 

در طول تاریخ، افرادی بیشترین تاثیر را در جهان داشتند که طرز فکری انقلابی داشتند، آن افرادی که جسارت به چالش کشیدن وضع موجود را داشتند. برای اینکه ایده ای خلاقانه به حساب بیاید، لازم است که جدید باشد، منطقی و عقلانی و به نحوی کاربردی باشد.

هرگاه ایده ای جدید به ذهن شما خطور می کند آن را در دفتر ایده هایتان (دفترچه کوچکی که همه جا به همراه دارید و حتی زمان خواب کنارتان می گذارید تا هر لحظه که ایده ای ب ذهن تان رسیدن آن را مکتوب و حفظ کنید) بنویسید، سپس در اینترنت جستجویش کنید تا ببینید که آیا به واقع جدید است یا کسی قبل از شما به آن فکر کرده است. زمانی که لیست شما گسترده تر شد، ببینید چگونه می توانید یکی از موارد آن را که قابل حصول تر است را عملی کنید. در بسیاری از موارد افراد موفق اینگونه خلق می شوند. بسیار محتمل است که اطرافیان شما تحت تاثیر ایده شما قرار نگیرند،‌ اما به خود اجازه ندهید که ناامید شوید. بدانید که پشتکار و ممارست نقشی کلیدی در موفقیت های حرفه ای شما دارد. تهیه لیستی از ایده ها باعث می شود ایده های خوبی که در لحظه به ذهن شما خطور می کنند و از ذهن تان خارج می شوند را ثبت کنید و در موقعیت مناسب آنها را به واقعیت تبدیل کنید.

۹. لیستی از نتایج بالقوه

 

وقتی برنامه ای می ریزید یا هدفی انتخاب می کنید، همیشه اوضاع مطابق میل شما پیش نمی رود. گاهی اتفاقات غیر منتظره ای می افتد که اگر برایشان آماده نباشید شکست تان را قطعی می کنید. بنابراین زمانی که هدفی را انتخاب می کنید و برایش برنامه ریزی می کنید، لیستی از نتایجی که ممکن است برایتان پیش بیایند تهیه کنید و برای هریک تصمیم بگیرید که بهترین عکس العمل یا رفتاری که می توانید داشته باشید چیست. بدین شکل دیگر شرایط غیرمنتظره معنی نخواهد داشت و چیزی شما را غافلگیر نمی کند، چون شما برای هر نتیجه ای از قبل آماده شدید.

۱۰. لیست اقدامات قبل از مرگ

 

در انتها، زندگی را به مثابه تجربه ای کوتاه اما تکرار نشدنی ببینید. و طوری زندگی کنید که وقتی پیر شدید و به گذشته نگاه انداختید، از کارهایی که انجام داده اید خوشنود و راضی باشید و چیزی را جا نیانداخته باشید. بر این مبنا، لیستی از اقداماتی که دوست دارید در زندگی تجربه کنید تهیه کنید. در انتخاب این موارد خود را محدود نکنید و حتی مواردی که به نظر غیرممکن می رسند را نیز فهرست کنید. هر گاه در چالشی در زندگی گیر افتادید،‌ به این لیست اقدامات قبل از مرگ نگاهی بیاندازید و ببینید کدامیک از این موارد را می توانید انجام بدهید تا قدرت اراده تان را تقویت کرده و زندگی تان را ادامه دهید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *