آموزش‌ مهارت‌های زندگی

کینه,خشم,بخشش,آزردگی,سلامتی,ویدا فلاح,

کینه و خشم و اثرات آن بر جسم و ذهن ما

زمانی که کسی به شما بدی می‌کند، این ممکن است باعث آزردگی شما شود و طیفی از احساسات منفی را در برابر آن فرد در شما ایجاد کند. طبیعی است که گاهی در برابر دیگران احساس ناراحتی و خشم کنیم، اما باقی ماندن این احساسات در وجود ما در طول زمان سلامتی ما را به خطر می‌اندازد. افراد کینه ای احساسات منفی را در درون شان تشدید می کنند و رنج شان را به هدف نشان دادن به اطرافیان – به خصوص به فردی که به آنها آسیب رسانده – با خود در درازمدت حمل می کنند. حتی به هدف تنبیه و درس دادن به فرد خطاکار هم این روشی نیست که به نفع شما باشد. در واقع رنج اصلی را خود فردی که کینه به دل گرفته می بیند و نه فرد خطاکار.

حال چرا آزرده شدن انقدر آسان است و رهایی از آزردگی اینچنان دشوار؟ بسیاری از مردم سالهای سال کینه هایشان را با خود حمل می کنند، حتی بعد از گذشت سالها از آن ماجرا (یا شاید بعد از مرگ آن فرد) و ممکن است حتی به یاد نیاورند که دلیل اولیه ناراحتی و خشم شان چه بوده.

علی رغم این واقعیت که کینه به جسم و ذهن ما آسیب می رساند و انرژی از ما می‌گیرد، افرادی که آزردگی را با خود حمل می کنند، باور دارند که این آزردگی توجیه شده است،  و در برخی موارد مفید و ضروری است. برای آن افرادی که کینه ای نیستند، درک این مسئله کمی دشوار است، اما افرادی که آزردگی ها را با خود حمل می کنند معمولا چنین جملاتی را در گفتگوهای ذهنی شان دارند:

 

  • نبخشیدن و آزرده ماندن راحت تر از بخشیدن است.
  • همه آدم ها لیاقت بخشیده شدن را ندارند.
  • آزردگی و نبخشیدن ما را از آسیب خوردن های آتی محافظت می کند.
  • آزردگی و کینه از ما در برابر آدم های بد محافظت می کند.
  • آزردگی و کینه به ما احساس محق بودن می دهد.
  • آزرده ماندن باعث احساس رضایت در ما می شود چرا که حس می کنیم داریم فرد خطاکار را تنبیه می کنیم.
  • کینه کمک می کند که در موقعیت‌های ناراحت کننده بعدی فرد بتواند سریع تر خودش را بازیابد و از خود دفاع کند.

شاید دلیل افراد آزرده برای آزرده بودن شان با هم متفاوت باشد، اما در نهایت همه آنها به یک چیز خلاصه می شود – رسیدن به آرامش و حمایت از خود در برابر آسیب های بعدی. اگرچه خشم و ناراحتی فردی که کینه دارد به سمت فردی که او را آزرده نشانه گرفته می شود، اما در واقع کینه باعث تنبیه طرف مقابل نمی شود – بلکه برای تسلی  خود فرد آزار دیده است. آنچه افراد آزرده خاطر نمی دانند این است که این نگه داشتن آزردگی، به هیچ وجه مسئله را حل نمی کند.

اگر شما هم نسبت به فردی آزردگی دارید و آن را فراموش نکرده اید، احساسات منفی تان را نگه ندارید، این کار باعث افزایش تولید هورمون استرس در بدن شما می شود و بدن را میزبان بیماری می کند.

در حالی که بخشش به عنوان روشی برای رهایی از کینه و عبور از آن شناخته می‌شود، قطعا برای بسیاری از افراد این راه حلی ساده نیست.
در وبینار رهایی از آزردگی، ما قصد داریم به شما روش هایی برای عبور از این سختی و رسیدن به حس آزادی ناشی از بخشیدن را ارائه دهیم.

 

وبینار رهایی از آزردگی

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *